Sunday, February 28, 2010

een werk van liefde - labour of love


Echt - een werk van liefde. Zwarte lange kuitkousen, voor de zoon met maat 46.
Knitting long black socks for a son with foot size 46 - that is really a labor of love.


Het patroon komt uit het boek 'knitting vintage socks' van Nancy Bush. Oude sokpatronen, omgezet naar hedendaagse breitechnieken. Dit is 'gentleman's half hose with ringwood pattern'. En 'half hose' is dan een lange kuitkous.
This is a sock from the book 'knitting vintage socks' by Nancy Bush, pattern used is 'gentleman's half hose with ringwood pattern'.


't Is niet zo gemakkelijk om zwarte sokken goed te fotograferen. Om de minderingen op de kuit te tonen daarom een overbelichte foto... zien jullie het niet, dan kan je nog op de foto klikken voor meer detail.
It's not so easy to take a good picture of a black sock...this shows the calf shaping on the back (I hope...).


Maar jammer genoeg was de wol opeens op bij de 2de sok. (wel niet opeens, ik zag het wel aankomen, maar bleef hopen...). Dus ik terug naar de winkel, en natuurlijk was dit garen al uit stock en moest opnieuw besteld worden. Wachten, wachten, wachten... nieuwe levering garen in de winkel, maar geen zwart. Uiteindelijk heb ik maar besloten om met een overschotje zwart de 2de sok af te breien. (deze sok doet mee aan de sockknitters anonymous van januari, en uiterlijk vandaag moet die sok af...) 't Is geen alpaca, gewoon basis sokkengaren. Ik ben eens curieus of de zoon het zal merken. Misschien wel, want hij voelt heel duidelijk het verschil tussen de marineblauwe wol/zijde sokken, en de gewone marineblauwe die ik ooit breide. Hij herkent dus wel luxe als hij het aan zijn voeten voelt...
Unfortunately I ran out of yarn on the foot of the 2d sock. Went back to the yarn store, and they had to re-order it. The delivery didn’t include the colorway I had ordered. So I decided to finish of with some other black sock yarn I had in my stash. I know DS won’t even notice, unless I tell him. Or maybe he will, he might sense the difference between the very nice alpaca sockyarn, and the plain yarn on the 2d sock… He claims the regia silk socks I once knit him are the nicest ever, so he knows luxury when he feels it on his feet…

3 comments:

mija said...

Hey, mooi de kuitkousen. Iedereen draagt hier zelf gebreide sokken, alleen tot over een maand had ik er geen en nu 2 paar. Als ik een paar af had was er altijd wel iemand mee weg. Zo gaat dat!!!
Ik heb bij Hanne Falkenberg een kindertruitje besteld Ludo 5 en de muts Charlotte.
Ik vind de plissé geweldig, dat is voor de volgende keer.
groetjes

Line said...

Zwarte kuitkousen voor de jeugd het einde voor ons niet onmiddelijk een plezante opgave. Maar ja het resultaat is wat telt en dat is toch wel heel erg boeiend. Ik ben benieuwd naar de reactie van dat andere voetje, maar ja als de wol er niet meer is moet je soms inventief zijn.

Nutsue said...

Your son has good taste regarding to yarn. I also would prefer regia silk!