Thursday, September 24, 2009

RAK



Ik heb nog een mutsje af voor Catherine's 'knuffelkapjes'. Dit keer gebreid op 4mm naalden (vorige was een beetje los op 4.5mm). En ik heb een extra patroonherhaling gebreid, voor een iets grotere baret. Deze moest ik nu over de glazen draaischotel van de microgolf spannen, een gewoon bord was te klein. Bedankt trouwens aan iedereen die spannen/opspannen suggereerde. Het patroontje is 'spring beret', en te vinden op Ravelry. Daar moet je wel eerst (gratis) lid van worden - een aanrader voor de schat aan informatie die daar te rapen valt.

I finished another beret for Catherines chemohats. I used 4mm needles, the previous one was on 4.5mm needles and came out a bit loose. I also knit one extra pattern repeat for a bit more slouch. Pattern used is 'spring time beret', you can download it through Ravelry.

Op Ravelry zijn ook allerlei groepen/forums aktief. Eén van die groepen is 'RAK' - 'random act of kindness' (los vertaald - 'een willekeurige goede daad'). Het idee erachter is dat iedereen wel iets in haar kast liggen heeft dat die niet echt gebruikt, en waar iemand anders net naar op zoek is. Of ook, dat het gewoon plezant is om iemand een verrassing te sturen. Je geeft iets, maar je verwacht niets in de plaats. Het werkt als volgt : je publiceert een verlanglijstje, en dan afwachten... ondertussen kijk je ook naar de verlanglijstjes van anderen, en zie je of je daar iemand kan helpen.

On Ravelry there is one group called 'RAK', random act of kindness. This is about giving, randomly and just out of kindness. It´s not in the spirit of the group to ask for anything in return. If you send something, you do so freely because you want to surprise somebody. You publish a wishlist, and look out for other peoples wishlists.



Ik heb zelf weinig katoen in mijn voorraadkast, dus ik vroeg om katoen/acrylic voor de knuffelkapjes. En als verwoed sokkenbreister vroeg ik ook om sokkenblockers, leuke patronen en lokale sokkenwol. En kijk eens wat Danielle uit Munchen stuurde? Een reuze doos, waar alles inzat wat ik gevraagd had! Zelf heb ik ondertussen al wat linnen naar Ierland gestuurd, angora naar Rotterdam en handgeverfde sokkenwol naar Duitsland...

As I don't have much cotton in my stash, I asked for some cotton/acrylic blends for chemohats. And as an avid sockknitter, I asked for cute patterns, sockblockers and 'new-to-me' sockyarn. Danielle in Munchen sent me a huge box, with everything I had asked for! I have sent some linen yarn to Ireland, angora to Rotterdam and handdyed sockyarn to Germany...

3 comments:

Line said...

Wat een mooi knuffelkapje, dat opspannen op bord of een microgolfoven plaat vind ik een super tip. Misschien waag ik me zelf nu ook een aan een baret.

RedSamur said...

Voorzichtjes met die microgolf-plaat. Ik heb er ooit eentje laten vallen, en vervanging ervoor vinden was toen erg moeilijk!

hannah said...

Kijk, dat is nog eens leuk: zo'n doos met spullen krijgen. Het knuffelkapje ziet er prachtig uit.