Wednesday, August 15, 2007

Day 2 - at sea

August 3d was a day at sea, and that also ment a whole day knitting workshop. The weather was perfect for knitting - cold and rainy (not that we noticed, because we were inside in a room withouth windows the whole day).
Merike Saarnit is from Estonian descent, and she wanted to share her enthousiasm for a very Estonian fiber - linen, combined with another Estonian tradition - knitting lace. Now here in Belgium we have a fair lot of linen too. In fact, I wear a lot of linen in summer. But I had never knitted with it. We did 2 projects : a shopping bag, and a visor.

3 augustus was een dag op zee, en dus een hele dag breicursus. Het was een perfecte breidag - nat en koel. Niet dat we daar iets van merkten, we zaten een hele dag in een kamer zonder ramen.
Merike Saarnit is een Amerikaanse van Estse afkomst, en ze wou met ons haar enthousiasme delen voor een Estse traditie - linnen, gecombineerd met de traditie van Ests kantbreien. In Belgiƫ hebben we ook heel wat linnen. Ik draag zelfs veel linnen kleding in de zomer, maar ik had nog nooit met 100% linnen gebreid (wel met katoen/linnen menggarens). We startten 2 projecten : een boodschappentasje en een zonneklep.


This is the (almost) finished bag. I still need to do something about handles. For pictures sake, I just wove my circular needle through it. The pattern used twisted cords, so you have a drawstring closure. Not sure if I want that. I am also thinking about lining this little bag, to make it more practical.
I must admit, although I love wearing linen, I did NOT like knitting with it. It felt like string, it hurt my hands, and it splitted. I hated it. But I persevered, and finished both projects. Knitting lace with linen yarn is difficult - as it has no give, manipulating the stitches is hard on the hands. And somehow it took me a long time to read this lace pattern. You would suspect that when I am able to knit Mystery stole3 without any big problems, that this 3 row repeat would be easy, wouldn't you ? And when I found a mistake, laddering down and hooking up was a pain to do as well. I knitted and knitted every evening on this bag, so this small bag took me 10 days. You start out with a knitted rectangle for the bottom, pick up stitches and knit the lace pattern in the round.

Dit is de (bijna afgewerkte) boodschappentas. Ik moet nog een handvat bedenken, maar voor de foto heb ik gewoon mijn rondbreinaald door de gaatjes geweven. In het patroon sluit de tas met een dubbel gedraaid koord. Ik denk er ook over om een voering in de tas te voorzien, om het wat praktisch bruikbaarder te maken.
Ik hou van mijn linnen kleding, maar ik hield NIET van breien met deze draad. Het was alsof ik met een ruw koord aan het breien was. Hard voor de handen, stijf, en het splijt. Niet leuk. Maar ik hield vol, en heb de 2 projecten uitgebreid. En ajourbreien met linnen is nog moeilijker, omdat het garen niet meegeeft als je de steken manipuleert (2 samenbreien achter id steek, dubbele omslagen die op de volgende rij moeten gebreid worden etc...). Ik had ook moeite met het patroon, wat wel eigenaardig is als ik de mysterie stola 3 zonder probleem kan breien... Ik zal het maar niet hebben over fouten herstellen in dit garen... Ik breide en breide en breide elke avond aan dit tasje, en na 10 dagen besloot ik het af te kanten. Je begint met een gebreide rechthoek voor de bodem, en raapt daarond steken op om het ajourpatroon in het rond te breien.


This is the visor. I still need to finish sewing this up. I don't wear visors, but I must admit it looked cute on the younger ones of the group. It was a nice small project (only 23 rows), that involves knitting lace with the traditional Estonian nupps, and shortrowing in lace. Clever project, and it would make a nice gift. Merike also had an other lace pattern for this visor. And by the way - she is working on a book, where she will take traditional Estonian patterns, used in more contemporary projects.

Dit is de zonneklep. Ik moet die nog verder opnaaien op de schuimrubber ondergrond. Ik draag geen zonnekleppen, maar ik moet toegeven dat deze leuk stond op de jongere vrouwen in de groep. Het was een leuk klein project (23 rijen). Hierin zijn interessante technieken verwerkt : ajourbreien met Estse bobbels (nupps), en breien op verkorte rijen. Een interessant project, en een leuk cadeautje. Merike had ook nog een ander ajourpatroon voor een zonneklep. Ze werkt ook aan een boek waarin ze traditionele Estse patronen eigentijds verwerkt.

No comments: