Thursday, June 21, 2018

Reisbreien - Travelknitting

 
Als ik op reis ga wil ik iets simpel meenemen om onderweg te breien. Simpel, maar toch afwisselend. Op de trein naar Berlijn startte ik een klein sjaaltje, patroon is 'Close to you'. Je vindt het gratis patroon op Ravelry
When I am travelling, I want to knit something simple, with just enough variation to keep me entertained. On the train to Berlin, I started a simple shawlette, the pattern is 'Close to you'. You can find the free pattern on Ravelry.

Dit eenvoudig maar stijlvolle sjaaltje brei je beginnend van 1 uiteinde met een paar steken. Door gradueel te meerderen vorm je een kleine driehoek-sjaal. De zigzagboord met ajour geeft het patroon een beetje schwung, en het blijft interessant om te breien. Alles wat je nodig hebt is 1 bol sokkenwol van 100 gram, ideaal om een wild gevlamd bolletje hiervoor te gebruiken.
This simple but stylish shawl is knitted from one end with gradual increases to form a triangular shawl which is fun to knit and easy to wear. The zigzag border with eyelets gives it a nice touch and makes the knitting interesting. All you need is one 100gram skein of sockyarn, ideal for those handdyed 'wild' colorways.

Na opspelden was de grootte juist goed als halswarmertje. Ik ben heel blij met het eindproduct (en is op een winderige dag in Ierland goed van pas gekomen).
After blocking the shawlette came out the perfect size. Very happy with the outcome (and it did came in handy on a windy day in Ireland).

Afje: mei 2018
Wol gebruikt: Wupperschäefchen feine socken, gekocht op een Wollfestival in Keulen, augustus 2013
Gratis patroon op Ravelry: in mijn favorieten sinds maart 2017

 Finished Object: May 2018
Yarn in Stash: Wupperschäfechen feine socken, bought on a yarn festival in Cologne, august 2013
Free pattern on Ravelry: in my favorites June 2017
 
Op het vliegtuig terug van Ierland breide ik twee babymutsjes. Op het vliegveld kwam ik Ruth tegen, ontwerpsterWoolly Wormhead. Ik kon haar direct advies vragen over mijn project! En blijkbaar heeft ze ook een goed geheugen, want ze herinnerde zich mij nog van toen ik in 2009 bij haar een workshop gevolgd heb... De handout van die workshop gebruik ik nog geregeld om maten en minderingenratio's te checken. Dat blad ziet er ondertussen dus nogal verfrommeld uit.
On the way back from Ireland I have knit two babyhats. In the airport I bumped into Ruth, aka Woolly Wormhead, the designer of the hat I was knitting. I could ask some expert advice right away! Besides being a fabulous designer, Ruth has also a very good memory, because she remembered that I took a workshop with her back in 2009

'Staggered' is een klassieke beanie. Het patroon voorziet twee variaties en veel maten, van baby tot extra large voor mannen.
Worked in the round and bottom up, Staggered is a pattern that suits beginners and experienced knitters alike. With two versions included, and a range of sizes, this classic beanie pattern will keep many heads warm.
 
Afje: mei 2018
Wol gebruikt:
Links: Black Trilium Fibres sublime DK, in de kleur Pumpkin patch, cadeau van mijn vriendin Jane, januari 2017
Rechts: Handgesponnen wol, cadeau gekregen van sokkenmuis op Ravelry, augustus 2013
Patroon: in mijn Ravelry bibliotheek sinds december 2015

Finished Object: May 2018
Yarn in Stash: 
on the left: Black Trilium Fibres sublime DK, color Pumpkin Patch, gift from my friend Jane, january 2017
on the right: handspun yarn by Sokkenmuis on Ravelry, august 2013  
Pattern: in my Ravelry library since December 2015

1 comment:

nobutterfly said...

Jij kent gewoon haar naam! Ze doet daar normaal heel geheimzinnig over, misschien nog niet in 2009