Sunday, September 26, 2010

muts experiment - a hat expirement


Morgen komt Jolien op bezoek. Jolien wil een muts breien. Ik ben er niet zeker van dat Jolien op rondbreinaalden kan werken of op naalden zonder knop. Ik weet eigenlijk helemaal niet of Jolien in het rond kan breien. Ik weet alleen dat ze een gemakkelijk patroon zoekt.
Tomorrow Jolien will visit. She wants me to teach her to knit a hat. I am not sure Jolien knows how to use cirucular needles, or double pointed needles. I am not sure Jolien knows how to knit in the round at all. I only know she wants an easy pattern.

Dit is een muts uit het boekje 'going straight' door Woolly Wormhead. Alle mutsen zijn op rechte naalden gebreid. Je krijgt de vorm door 'verkorte rijen' (je breit sommige rijen niet helemaal uit). Afwerken doe je dan door begin en einde aan elkaar te mazen, zo heb je geen zoom. Als je alles over mazen wil weten, dan heeft dit boekje uitgebreide tutorials.
This is a hat design by Woolly Wormhead, from her book 'Going straight'. All hats are knit flat, on straight needles. The shaping is done by shortrows, and at the end the hats are joined together with kitchener stitch. The book is very helpfull for all kinds of grafting questions you might have!

En op deze natte zondagnamiddag heb ik maar direct een prototype gebreid. Garen : 1 streng Malabrigo Chunky. Het was een leuk experiment, maar uiteindelijk vind ik gewoon in het rond breien toch nog makkelijker...
I knit this hat on a chilly and wet Sunday afternoon. Yarn used : Malabrigo Chunky. I liked the experiment, but in the end I think I preferr plain old knitting in the round...

4 comments:

Line said...

Ze ziet er wel geweldig uit zeker hoe kleuren samen werken met het model is schitterend maar ik begrijp je en al is het maar 1 naad neen geef mij dan ook mij dan ook maar rondbreien

mija said...

Mooie muts en vorige post mooie handschoenen. Ik denk dat ik nog ga inschrijven voor dubbel breien 6/11 omdat dat iets is dat mij niet echt lukt.
doei

dominiqueknitting said...

@ mija : ik moet me ook nog inschrijven... want dubbelbreien lukt me ook niet (en de Dutch knitters hebben altijd heel interessante workshops)

hannah said...

Wat heerlijk om al je verslagen van Knitcamp te lezen, lijkt me zo leuk om daar geweest te zijn. Jammer van het feit dat het met de organisatie niet helemaal vlekkeloos verliep.

Is een mutsje breien op vier naalden niet veel gemakkelijker? Dat moet je iemand toch wel kunnen leren? Mooi garen trouwens, voor proefmutsje.