Saturday, December 22, 2018

Art Nouveau

Ik leerde de Belgische ontwerpster Christelle Nihoul kennen tijdens een workshop in Kortrijk bij Bart&Francis. En sindsdien volg ik haar op Ravelry en Facebook. Zij kondigde een mysteriesamenbreiproject aan in november. Het thema is Art Nouveau, er is een beetje briochesteek bij, en je kan je restjes opgebruiken.  Drie elementen die mij interessant lijken. Zou ik?
The Belgian designer Christelle Nihoul anounced a Mystery Knitalong in November. The theme is Art Nouveau, there is a bit of brioche stitch involved, and you can use up leftovers. All those things together lured me in...

 

Maar misschien is donkerbruin met felle kleuren niet erg 'Art Nouveau'? Ik kan ook kiezen voor een zachtere cominatie met beige en blauwgroenen. Het probleem met een mysterie is dat je niet weet hoe het verder gaat, dat maakt het kiezen van kleuren lastig.
But maybe dark brown with bright colours is not really 'Art Nouveau'? I can go for a softer look with sand and teal greens... The problem with a mystery is that you do not know what the general look will be, and that makes choosing colours harder.
Het beige garen kocht ik in Nieuw-Zeeland. Naturally Baby heet het en het is een zachte merino die toch niet té levensloos en slap is, zoals sommige merino's wel eens voelen. Het is échte wol. Ik vergelijk het altijd met brood uit de fabriek, brood van een goede bakker, of zelfgebakken brood. En dit is van een goede bakker. De wol komt van een kudde Arapawa schapen, en is er alleen in natuurlijke kleuren.
Toch vind ik mijn sjaal een beetje te beige worden, en wissel ik daarom de hoofd- en contrastkleur om na een tijdje. Vanaf nu is groen de hoofdkleur en beige achtergrondkleur. Tenzij het ontwerp een heel andere richting uitgaat, want ja, het is een mysterie en ik weet niet hoe het verdergaat....
I bought the sandcolored yarn in New-Zealand. It is called Naturally Baby. It's a soft merino, without being limp and lifeless. It originates from Arapawa sheep, and only comes in natural colors. I like the sand color, but maybe it's better to switch main color and contrast color, or otherwise the shawl would be too drab? Again, it's a mystery and I do not know how the pattern proceeds...
Ik weet wel dat het een halvemaanvorm is (niet mijn favoriet), en dat de rijen heeeel lang worden (niet leuk als je een fout maakt en de naalden uit je werk moet trekken). En, goed materiaal is het halve werk. Mijn knitpicks naald heeft een stijve kabel en geen goede overgang tussen naald en kabel, dus daar blijft de wol soms aan haperen. Frustrerend. Ik ga dan maar op stap om een nieuwe extralange rondbreinaald te kopen.
I do know that this shawl is a crescent (not my favourite); and that the rows are getting really long (not much fun when you make a mistake and you have to pull out your needles). And good material makes the work lighter. My interchangeable needle has a too stiff cable, and the join between cable and needle is rough and makes my yarn snag between those two. Off to buy a new circular needle!

Tussendoor moet je weer kleurenkeuzes maken. Ga ik verder met het goudbruin? Of neem ik er wit bij met wat groene spikkels? Geen van de twee lijkt me de juiste keuze. Ik besluit zolang mogelijk voort te breien met wat ik bezig ben. Ik kan dan nog maar eens een ander blauwgroen erbij nemen, een beetje ruwer, een beetje dunner, zou het werken? Want ja, het is een mysterie en ik weet niet hoe het verdergaat.
You have to make another colorchoice again. Should I add the goldenbrown? Or the speckled white? Neither looks like a good choice, so I decide to continue with the yarn I am using, and hope that I can keep up with the teal theme in this shawl.


Gelukt! Het is niet echt een omslagdoek voor mij, maar ik zal zeker iemand hier blij mee kunnen maken. Ik ben tevreden met mijn kleurkeuzes!
Finished! I don't think this is the right kind of shawl for me, but I am sure I will make somebody happy with this. I am very pleased with my colorchoices!



En op het einde krijgen we ook de versie van de ontwerpster te zien...
And at the end of the Mystery Knitalong, the designer reveals her finished project also....


Afje: November 2018
Wol gebruikt: beige Naturally Baby, groenen: Lang Jawoll, Little Wool Cie 4ply, Ovis Etc Texelaar, Wollmeise 
Patroon: Art Nouveau Mystery knitalong, November 2018

Finished Object: November 2018
Yarn in Stash:
sand Naturally Baby, greens: Lang Jawoll, Little Wool Cie 4ply, Ovis Etc Texelaar, Wollmeise
Pattern:
Art Nouveau Mystery knitalong, November 2018


1 comment:

Priegelblog said...

Oh, wow. Is er eentje voor op de lijst...