Sunday, December 30, 2018

Skygge Jacke - Schatten Jacke


Isager Skygge Jakke - medium
De kerstvakantie is er om projecten af te werken die al veel te lang in een hoekje liggen. In oktober 2017 begon ik aan dit vest van de Deense ontwerpster Marianne Isager (foto van het patroon). 
The holidays were used to finish an old project. In October 2017 I started this jacket by the Danish designer Marianne Isager (picture of the pattern).
Skyggestrik (in Danish)
In het Deens heet dit Skygge Jakke, of schaduwvestje, omdat de techniek 'schaduwbreien' gebruikt wordt . Een andere Deense ontwerpster, Vivian Hoxbro heeft hier een boekje over geschreven. Het is eigenlijk heel simpel. Je gebruikt afwisselend tricotsteek en ribbelsteek in twee kleuren. Het motief is in tricotsteek, de ribbels liggen er bovenop. Daardoor kan je, afhankelijk van de lichtinval, wel of niet je motief zien. Een optische illusie dus.
This pattern is called Skygge Jakke in Danish, or Shadow Jacket, because the technique used is Shadowknitting. Another Danish designer, Vivian Hoxbro, wrote a book about it. It is a simple technique of alternating garter stitch and stockinette stitch. Depending on the angle from which you look at it, the pattern appears and dissappears.


Bovendien wordt in dit patroon ook nog de techniek van intarsia én van patchwork breien gebruikt. Bij intarsia brei je kleurvlakken, patchwork breien is modulair.  Echt iets voor iemand die graag technisch uitdagende projecten breit. 
The pattern also uses intarsia and patchwork knitting. This is really a project for a knitter who likes challenging knits. 

Ik koos voor heel lichte subtiele kleuren, want ik vind het al een druk ontwerp, en alhoewel ik graag felle kleuren zie, hou ik het voor een trui graag sober als er veel kleuren gebruikt worden.
I chose light and pale colors. Although I love working with bright colors, for a sweater that incorporates several colors I like subtle.
 
In maart of zo dacht ik dat de trui haast af was. Alle modules zijn aan elkaar gebreid, aan de zijkant komt een tussenstuk en vandaaruit 'groeien' de mouwen. Maar bij het in elkaar zetten blijkt dat de zoom aan de zijkant tegentrekt. Ik krijg daar een heel rare punt, het ziet er echt niet uit.
Almost finished, but not quite. All modules are knit, and then i picked up and knit a side panel for the sweater. Part of that side panel is cast off, and with the remaining stitches the sleeves are knit. But my side seams are not behaving. They pucker.
 
 
Ik doe de zoom los en probeer door losser af te zetten een soepele zoom te krijgen. Maar ik heb nog steeds die rare punt. Na de zoom twee maal opnieuw te doen besluit ik dat ik het zijdeel helemaal  moet herbreien. En de mouwen dan ook maar direct. Ik had voor mezelf besloten dat ik de hele brede mouwen van het vestje in kimonostijl te zwaar vond. Ik had ze dus een beetje smaller gebreid, maar eigenlijk veel te smal. Misschien kan ik de mouwen beter herbreien op een kleinere naald? Want nu zijn ze eigenlijk wat te los en zakken ze uit. En oh ja, dat extra ribbeltje op de mouw ga ik ook weglaten, want dat trekt de aandacht op een deel van het lichaam dat niet moet benadrukt worden...Dat is dus nog heel wat, en de moed is een beetje in mijn schoenen gezonken (en er zijn altijd nieuwe en leuke projecten om te beginnen).
I try by undoing the side seam, and casting off more loosely, but I still have that ugly puckering. It really looks ridiculous. After seaming the seams twice (first time with a backstitch, second time with matress stitch) I came to the conclusion that I’ll have to reknit that part… I also decided to reknit the sleeves. The pattern is for a boxy, kimonostyle jacket with wide sleeves. I changed that to more body skimming jacket with slim sleeves. Unfortunately the sleeves came out way too narrow, and too droopy on 3mm needles, as I am a loose knitter! I  also decided to omit the cute welts, they draw attention to a part of my body that does not need emphasize.
 Skygge Jacke
 Skygge Jacke
Laatste fase: een 'beleg' breien rond de onderkant en zijkanten vooraan. 
Last part is knitting facings around the hems and sew these down
 

Eigenlijk moest dat beleg ook rond de volledige kraag, maar ik ben weer eigenzinnig en probeer het anders op te lossen, met een aangebreid koordje. 
The pattern demanded facing around the collar also, but i decided to finish with i-cord (did that around the sleeves too). 
Het eindresultaat. Een beetje gemengde gevoelens. Ik ben een losse breister, en had problemen om dit mooi gebreid te krijgen. Het hele vestje is opgebouwd uit modules, dus steken opnemen en vandaaruit verder breien. Omdat ik een platte zoom wou heb ik altijd halve steken opgenomen (zoals bij sokken). Dit produceerde een grote zoom met gaten, echt lelijk. Ik heb geprobeerd om dat bij te werken met de matrassteek, maar je ziet nog altijd dat het niet echt netjes gebreid is.En ik vraag me ook af of dit de juiste kleuren zijn voor mij....
I am not too happy with my finished project: as I am a loose knitter, I struggled getting gauge, but worse then that is that the construction is to pick-up a lot of stitches to form the modules. I wanted flat seams and picked up the ridges as I would do for a sock (half a stitch). But, because the sweater hangs on those seams, my seams got very holey, I had big holes around the seams. I tried to sew the seams together with matress stitch, but it still does not look good. And I doubt my color choice on this one…

Ik ben trots dat ik ondanks alle problemen dit vest toch afgemaakt heb. Ik vind de rug ook mooi, met dat grote gele vierkant dat heel subtiel tevoorschijn komt. En nu ik naar de foto's kijk denk ik dat ik vooral moet gaan shoppen om de juiste outfit te vinden bij dit vest....
Still, I finished it, and I learned a lot from it.
I do love the back with the big yellow square peeking through the ridges. And looking at the pictures, I think I need to go shopping to find just the right outfit to go with the jacket.


Af: December 2018 (gestart als samenbreiproject in 't Wolwinkeltje Leuven in oktober 2017)
Wol gebruikt: Hoofdkleur: Isager Highland Wool in kleur Ocean (grijsblauw). Contrastkleuren: Isager Highland Wool in Ice Blue, Isager Spinni in geel, beige Naturally Baby en beige Rowan fine tweed (heel oud uit de voorraadkast)
Patroon: Schatten Jacke (vertaald in het Nederlands vanuit het Duits, origineel patroon in het Deens)

Finished Object: December 2018. (started as a knitalong in my local yarnstore, october 2017)
Yarn in Stash: Main color is Isager Highland wool in Ocean, Contrast colors: Isager Highland wool in Ice Blue, Isager Spinni in yellow,
sand Naturally Baby,and beige Rowan fine tweed.
Pattern:
Schatten Jacke (translated into Dutch from German, which was a translation from Danish)

 


 














3 comments:

nobutterfly said...

Ik vind het wel mooi in de kleuren die je koos en het staat je niet slecht, misschien inderdaad de combinatie wat aanpassen. Zo moedig om vol te houden, dat lukt me toch minder

mija said...

Woh, heel mooi .
Ik ga mijn blog ook wat meer leven inblazen.
doei
mija

Chrissy said...

Ik ga eindelijk ook eens aan mijn vest beginnen. Enkele jaren terug de wol gekocht maar nu pas starten! Ik hoop dat ik alle modules mooi in vorm zal krijgen want ik krijg mijn proeflapje niet zoals in patroon beschreven. Heb meer rijen per 10cm dan aangegeven. Dus met gemengde gevoelens begin ik eraan. Toch leuk om lezen dat die van jou goed is gekomen!