Thursday, February 14, 2019

Pooling the strings

Op speciaal verzoek, nog eens een blogpost. Een mevrouw sprak me aan op straat, en zei me dat ze mijn blog graag leest, en wanneer ik nog eens iets zou schrijven? Ik moet zeggen, de laatste tijd vind ik het steeds meer een opdracht om me eraan te zetten. In 2019 ga ik de blog dus een beetje anders aanpakken! Ik doe het alleen nog in het Nederlands, dat zal de 'schrijfdruk' een beetje verlichten.
My first post in 2019 is to anounce a radical change. From now on I will only write in Dutch. I will however provide a link to my Ravelryprojectpage for each finished object, so that you can still read about my projects, just not on this blog any longer. Let me know if this works for you, this is the first try!
Ravelry Dominique's Pooling the Strings.

Gebruiken wat ik in de kast heb, dat is mijn goede voornemen voor 2019.  In de Nederlandse sokkengroep is de januari-uitdaging 'geïnspireerd door kunst'. Dit bolletje driedraads sokkenwol komt in de buurt van Gaugin's 'Vista de Paris', vind je niet?
In het gratis patroon 'Pooling the strings' van Natalia Vasilieva worden twee gevlamde garens gebruikt, ik kies voor de combinatie met effen donkerblauw (want dat had ik nog in mijn kast liggen, weet je wel?).

In de sok wordt een 'strong heel' gebruikt, waar je een driehoek meerdert achter op het been voor je de hiel vormt.
En daarna doe je een ‘heel turn’, waarna je op de zool mindert om weer op het oorspronkelijk stekenaantal uit te komen.
Vooral dat laatste werd bij mij veel te lang. Ik heb dan bij sok 1 ik na de ‘heel turn’ nogal drastisch geminderd. De sok past, maar is wat krap op de wreef.  En bij de teen ben ik net in het garen aangekomen bij het vuile 'rozerood-met-gele-vlekjes'.
Dan maar de teen opnieuw breien. Ziet er veel beter uit in frisblauw!
Bij sok twee weet ik niet meer hoe ik dat nu juist gedaan heb met die hiel, dus nu doe ik 'mijn eigen ding', maar dan anders. Ik heb geprobeerd om een dubbele gussett te doen…een hiel die een paar jaar geleden in een patroon van de Sock Madness zat. Deze hiel past ook, maar anders. Doordat de gussett lang is heb ik minder rijen op de voet voor ik aan de teen begon. Uitvoerig nota nemen als je afwijkt van een patroon, dat zou ook een goed voornemen kunnen zijn in 2019....
En ja, het zat er aan te komen. Als je met restjes werkt kan het natuurlijk voorvallen dat tien rijen voor de teen je donkerblauwe wol opgebruikt is. Dan maar een ander restje erbij nemen....
Het zijn misschien niet mijn beste of mooiste sokken ooit, maar ze zijn wel draagbaar. Sokken zijn nog altijd mijn favoriete projecten.  Maar aan SockMadness ga ik me dit jaar niet wagen! De zoon en de dochter krijgen nog altijd graag een paar sokken, maar de wilde, spectaculaire projecten zijn minder aan hen besteed. En voor mezelf heb ik (ahum) ongeveer vijftig paar in de kast liggen. Deze sokken gaan naar de dochter, ze zijn nog net acceptabel.

Gebruiken wat ik heb is mijn motto voor 2019. Dat betekent dus dat ik nu twee truien voor mezelf aan het breien ben. Daar doe ik langer over dan over een paar sokken, dus misschien zijn er wel minder blogposts in 2019...Trek gerust aan mijn mouw als je nog eens een blogpost wil lezen.

3 comments:

Marita said...

Bedankt Dominique dat je zo snel reageert op mijn verzoek om nog eens iets te posten.
Het is altijd prettig te lezen waar je mee bezig bent of wat je reeds voltooid hebt.
Hopelijk krijg je nog meer reacties van mensen die het appreciëren wat je schrijft.

Karen said...

Oh no! I don’t read Dutch! I’ve loved following your blog. I heard about you from a lovely lady who is a friend of yours. I sold her some yarn when she was here in New Zealand, and it was a big thrill to see you feature it a while ago. While the pictures and patterns are great, I also enjoy reading what you think about them as well. I will keep on, as I’m interested in what you do, it’s always fun to see what people in other countries are knitting!
Karen, Dunedin, New Zealand.

An said...

Ik ga de sokken toch eens opzoeken. Bedankt voor de inspiratie Dominique. Enne, af en toe een blogje lezen vind ik ook nog fijn. Mag ook over een boek zijn of tips of zo.