Sunday, May 13, 2018

Expecto Draconum socks


Ik was naar Berlijn vertrokken in de veronderstelling dat het volgende sockmadness patroon pas zou gepubliceerd worden nadat ik terug thuis was. Behalve een klein sjaal-projectje voor op de trein had ik geen breibenodigheden mee, dus geen sokkenwol, of sokkennaalden... En toen de telefoon 'pling' deed in de botanische tuin moest ik op plan B overschakelen. Gelukkig zijn er wel wat wolwinkels in Berlijn. Herr U (of zijn echtgenoot?) hielp me een keuze maken.
I left for Berlin thinking that the next sockmadness pattern would be published when I would be back home. So, besides a small scarf project for the train travel, I did not bring any sockyarn, or sockneedles. So when the pattern dropped, I had to switch to plan B. Fortunately, there are several nice yarn stores in Berlin. Herr U (or his husband?) helped me decide on yarns for the project.



Ik kocht een effen kleurtje Jawoll, en handgeverfde wol van Chestnut Cabin. Het is een Nederlands merk, maar blijkbaar is de wol Duits, en worden er speciale kleuren geverfd die alleen bij Herr U te koop zijn. Deze zijn in het thema van de sprookjes van Grimm. Grappig genoeg hebben deze twee strengen dezelfde kleurnaam? Vreemd, maar ik vond het mooi. Ik kocht ook nog een nieuw type naalden, de CraSyTrio.
I bought some solid Lang Jawoll, and some handdyed Chestnut Cabin. This is a Dutch brand, but apparently the yarn is German, and there are custom colours that are dyed especially for the yarn shop in Berlin. The colours are named after brother Grimm fairy tales, and these two hanks have the same colour name... which looks strange to me, but I liked them anyway. I also bought a new type of needles, the CraSyTrio by Addi. I think they are called flexitips in the States.


Zo ziet het begin van de drakensok er dan uit. Ik doe de kabels zonder kabelnaald, ik gebruik een draadje wol als markeerder en ik lees het schema op de tablet (met veel scrollen). Dat zijn oplossingen die het breien net iets minder goed vooruit doen gaan.  Als ik 's avonds zit uit te puffen op mijn appartementje in Berlijn,  vraag ik me af waarom ik moe ben. Antwoord: de stappenteller zegt dat ik 14 km gestapt heb. Vermoeidheid helpt natuurlijk ook niet voor de concentratie, maar al bij al lukt het begin van deze sok toch verrassend goed.
This how the beginning of my Dragon Sock looks like. I do the cables without a cable needle, I use yarn as a stitch marker, en I read the pattern on my tablet (with lots of scrolling). All those things don't speed up the knitting. On top of that, I am really tired - turns out I have walked 14 km that day. Berlin is a very big city!
 
Op de treinreis vanuit Berlijn is mijn sok de mist in gegaan… Ik maakte het mezelf ook niet gemakkelijk door een donkere hoofdkleur en een bleke draak te breien, andersom dan in het patroon.
I making it difficult for myself by knitting a pale Dragon on a dark background, the other way around as in the pattern (confusing with the chart, I have to pay attention).On the train ride home, everything went wrong, which results in five hours of knitting for nothing.
De gummitreintjes van de Duitse spoorwegen waren een beetje troost. Morgen met een fris hoofd die wreefminderingen opnieuw beginnen!
But the German rail had some cute sweets  to help me overcome my dissappointment. I'll have to restart that gusset with a clear head!
794D7B23-1A04-4CB4-B25C-168EEC628E72.jpeg
Uitgehaald en opnieuw begonnen: thuis gaat concentreren zoveel beter. Ik heb echt mijn vast breiplekje nodig, met een comfortabele zetel en goed licht. Alleen moet ik wel weer aan de arbeid, dus de sok moet 's morgens vroeg en 's avonds afgewerkt worden. In de wedstrijd gaat het opeens hard vooruit, de andere deelnemers racen voor de 10 beschikbare plaatsen in deze ronde!
Frogged and back on track…concentration is so much easier at home… I need my comfortable couch and good lighting to knit these. I have to knit these early in the morning before leaving for work, and late in the evening. In the competition the other participants are racing for the 10 available spots in this round.
Sockmadness ronde 4
Aan de teen aangekomen, is het een goed moment om mijn nieuwe CraSyTrio naalden te gebruiken. Dit zijn 3 korte, flexibele naalden. Als techniek gebruik je een combinatie van 'breien op 2 rondbreinaalden' en 'magicloop', met als voordeel dat je geen lange kabel moet doortrekken.

I used the Addi CraSyTrio on the toes. It’s a mix between knitting on 2 circulars and magicloop, but no long cables to pull through.


Klaar! met hindernissen, op minder dan een week, toch niet slecht vind ik. Ik ben er in elk geval heel blij mee.
Finished in under a week, even with the setbacks I had. I am very proud of these socks.
 
Afje: april 2018
Wol gebruikt: hoofdkleur - Chestnut Cabin met yak, in de kleur Jorinde und Jorindel, contrastkleur - Lang Jawoll; beide gekocht bij Herr U in Berlijn, april 2018. Daar gaat mijn voornemen om bij elk project ofwel garen, ofwel een patroon uit de voorraad te gebruiken.
Gratis patroon SockMadness12
 

Finished Object: April 2018
Yarn in Stash: Main Colour is Chestnut Cabin with yak, colour Jorinde und Jorindel. Contrastcolour is Lang Jawoll. Both yarns bought at Herr U in Berlin, April 2018.  (so far my resolution to always knit either with yarn from stash, or a pattern that I have in my library...)
Free pattern SockMadness 12

1 comment:

Line said...

Mooie herinneringen bij een mooi sok