Thursday, April 26, 2018

Bile Tree Bag

Vorig jaar volgde ik een cursus dubbelbreien in 't wolwinkeltje. Ik heb wel wat geleerd, maar een geslaagd, afgewerkt project is er toen niet uitgekomen. Ik was dus vast van plan om een nieuwe poging te doen in 2018. Maar met welk project beginnen?
Our local yarn store organized a workshop in doubleknitting last year, and although I learned a few neat things, it did not yield a finished object. So I was determined to do better in 2018.
In 2011 kreeg ik van de dochter voor moederdag het patroon voor deze tas in dubbelbreien, de Bile Tree Bag, dat lijkt me een goede kandidaat voor een nieuwe poging.
Het begint met het breien van de bodem van de tas. In het patroon staat een sjabloon om zelf een versteving voor deze bodem uit te knippen uit plastic, en deze dan in te breien tussen de twee lagen van de tas. Cool!
In 2011 my daughter gifted me the pattern for a bag in doubleknitting, the Bile Tree Bag.
Cool feature of this pattern: doubleknitting the bottom withouth closing the sides. Then you have to make your own reinforcement for the bottom with a plastic folder and insert it, after which you start knitting in the round, closing the bottom. 
 
Bij het tweehandige breien experimenteer ik met de Noorse manier om een averechtse steek te breien. Het voordeel hiervan is dat je niet telkens je draad van achter naar voor moet leggen. Maar ik ben niet tevreden over hoe het werk eruit ziet. Ik ben sowieso een losse breister, meestal moet ik een naald kleiner nemen dan in het patroon staat aangegeven. Dilemma: uithalen en opnieuw beginnen? Of vanaf nu met een kleinere naald breien?
I  struggle with my tension. I use the Norwegian purl, which has the advantage that your yarn stays at the back of the work all the time.  But I do not like my fabric, it’s too sloppy. A smaller needle might help, but should I frog and start over, or just switch needles?

Ik ben toch maar opnieuw begonnen, mét een kleinere naald. En ik gebruik nu een andere methode, het zogezegd 'combinatiebreien' (of Eastern uncrossed breien). In de cursus 'het betere breiwerk' hebben we het daar over gehad. Voor de averechtse steek, sla je je draad om de naald, tegen de klok in. Voordeel: de draad moet een kortere weg afleggen, dus het breiwerk wordt vaster. Nadeel: de steek zit 'verkeerd' op de naald, en dat moet je dan corrigeren in de volgende rij door achterin de steek te breien. Een technische uitleg om te zeggen: er bestaan veel verschillende manieren om iets te doen, en het is fijn als je verschillende technieken kent om dan nét de juiste manier uit te zoeken voor een specifiek project. Eigenlijk vind ik daarom breien zo interessant, altijd wat nieuws om te leren.
Making progress: I frogged and started over with a smaller needle. I also switched to the eastern uncrossed method, where your yarn travels less distance to do a purl. You wrap your purl stitch backwards, so it sits ‘wrong’ on the needle, which you correct on the next row. My tension is much better this way.

Halverwege val ik zonder grijze wol. Dat komt ervan als je met restjes werkt. En natuurlijk is die ook niet meer voorradig in 't wolwinkeltje, en moet die worden bijbesteld. Voor de zekerheid bestel ik ook nog wat van de blauwe wol online, want stel dat ik daar ook te weinig van zou hebben? Ondertussen ben ik al met andere projecten bezig, en is mijn goesting om hier aan te werken een beetje over...
I run out of Gray yarn halfway the project. That will teach me to be frugal and start something with left-over yarn. And although I bought this in my local yarn store, I have to wait because it is out of stock and is on back-order. To be on the safe side, I also order some more blue yarn online in France, where I bought it as a souvenir. I have plenty of other projects, and waiting for the yarn, my knitting mojo for this project is gone...
Maar uiteindelijk lukt het toch, met af en toe eens een avondje aan dit project te werken. Toch wel goed dat ik de blauwe wol nog bijbesteld heb.  Nu nog alleen 1 meter aan de schouderband breien, maar dat kan zonder voortdurend op een schema te kijken, en is dus ontspannend. En voor de sluiting plan ik nog een koordje aan de bovenkant van de tas, dat is nog een werkje dat ik kan doen tijdens de Leuvense Stitch'n Bitch avond.
One month later rests me just another meter of knitting the straps, and then it will be finished. I take it with me to our stitch’n Bitch knitting, finishing with some I-cord at the top of the bag, to be able to close it.
 


Een knoop als sluiting zou niet gewerkt hebben, want ik wil de tas omkeerbaar houden.
A button would not have worked, as I want to keep it reversible.

Ik weet nog niet welke kant ik het mooiste vind, licht of donker?
I am not sure yet which side I like best, but I am more drawn to the dark side now.

Niet echt mijn favoriet project ooit, maar wel een mooi eindresultaat. Het dubbelbreien ging wel na een tijd, maar het niet-herhalende karakter van de tekening zorgde ervoor dat ik alleen hier kon aan werken op avonden dat ik me tweehonderd percent kon concentreren. Ik ben wel blij dat ik heb doorgezet!
I did not like knitting this, but I do like the end result. It was for me a knit that required a lot of concentration. The doubleknitting clicked after a while, but the chart is not repetitive, so you have to pay attention all the time. I am very glad that I have persevered though!

Afje: april 2018
Wol in voorraad:  Laine de la Baie de Somme in blauw (souvenir juni 2017). Rowan pure wool worsted in grijs (rest van een trui voor de zoon - januari 2017)
Patroon: cadeau van de dochter voor moederdag 2011
Finished Object: April 2018
Yarn in Stash: Blue  yarn is Laine de la Baie de  Somme (souvenir june 2017). Gray yarn is  Rowan pure wool worsted (leftover from a sweater for my son - january 2017)
Pattern: gift from my daughter for Mother's Day 2011

1 comment:

An said...

Dit is echt een mooie tas. Knao dat je toch doorgezet hebt!