Friday, November 13, 2009

oktober sokkenoogst

Ik ben een slechte blogster. Ga ik naar een workshop 'Estlands kantbreien', en neem ik mijn fototoestel niet mee...Gelukkig hebben Line en Carla wel al een verslagje op hun blog gezet.
Ik schrijf ook nog iets hoor! maar dan als ik mijn 'huiswerk' helemaal afgemaakt heb - het kleine proeflapje met de verschillende steken én aangenaaide boord...
I am a bad blogger... I attend a workshop on Estonian knitting an I completely forget to take my camera... Fortunately Line and Carla have already blogged about it. I plan to write something about it too, but first I have to finish my swatch with all the different stitches and sewn-on border...

Maar ondertussen : de sokken-oogst van oktober. Het thema was 'mannelijke' sokken breien - vertaald als 'sokken ontworpen voor mannen'.
Mannen zijn ongecompliceerd; ze willen simpele sokken in saaie kleuren. Ik heb de laatste tijd zoveel ingewikkelde sokken gebreid, dat gewoon simpele sokken opeens weer leuk werden. En al is de kleurenkeuze beperkt, ik kan een 'nieuw- voor-mij'-garen uitproberen.
De zoon kreeg volgende nieuwe sokken in oktober. 't Was wel nodig, het laatste jaar is hij niet echt meer aan bod gekomen. Hij heeft grote voeten (maat 46), maar heeft graag korte manchetten aan zijn sok; dus dat valt weer mee.
In the meantime I present - the october socks. The october theme with sockknittersanonymous was 'manly' socks (socks designed for men).
Men mostly want simple socks in boring colors. After all the challenging socks I have knit lately, it was nice to knit simple socks in 'new-to-me' yarns. So finally DS gets some new socks...


Globetrotter sokken - gebreid in Opal Harry Potter - kleur 'Hedwig' (de uil). Het patroon is een rib met rijstpapsteek (gerstekorrel in Nederland).
Globetrotter socks - yarn is Opal Harry Potter - color 'Hedwig' (the owl). The pattern is a seed stitch rib.



Simple Skyp socks - gebreid in Austermann Step,in een mooi jeansblauw. Er was ook een band jacquard wit-denim om de 10 rijen, maar dat heb ik ertussenuit geknipt. Het patroon is een brede platte rib met een klein verdraaid steekje als detail.
Simple Skyp socks - yarn is Austermann Step in denim. This colorway also had a band of jacquardstyle white-denim every 10th row or so, but I cut that one out. The pattern is a broad rib with a small twisted stitch detail in the middle.


En omdat de zoon kloeg over koude vloeren op zijn kot - een paar sloefen. Het patroon 'ribby slipper socks' vroeg om een heel dikke draad (superbulky) op naald 8. Die had ik niet, dus dan maar met 3 draden samen en op naald 7 gebreid - met de methode 'rondbreien op 2 rondbreinaalden'. Gebruikt garen - 2 draden grijsgroen 100% wol, en 1 draad khaki wol/camel. Lekker warme sloefen.
And because DS has a student room with a cold floor - a pair of slipper socks. Pattern asked for a bulky yarn an 8mm needles, I knit this with 3 strands of worsted held together; one of them is a camel-wool blend... very warm slipper socks.



En de laatste - 'Raymond'. Deze zijn ontworpen voor een man, maar het garen is een beetje 'te roze' voor de zoon. Ik heb het patroon dan maar aangepast en voor mezelf gebreid. Gebruikt garen : Tucana's dream merino-bamboe sokkengaren. Oorspronkelijk patroon : Vihtori socks - genoemd naar de grootvader van de Finse ontwerpster. Ik heb ze naar mijn grootvader genoemd...
And the last ones : Raymond socks. Because the yarn was 'too pink' for DS, I have reworked the pattern to fit my feet. Yarn is Tucana's dream merino/bamboo sock yarn. The original pattern was called 'vihtori', named after the grandfather of the Finnish designer. I have renamed them after my own grandfather.

Dit wordt veel te lang! Volgende keer vertel ik over mijn November sokken (en ook over Ests kantbreien, beloofd)
This is getting a way too long post with 'look a sock'. Will try a shorter post next time...

5 comments:

eloleo said...

Mannen: ongecompliceerd, simpel, saai... oeps, nu vlieg ik wat kort door den bocht... hahahahahaha. Straf dat je dat allemaal in 1 maand kan doen!

dominiqueknitting said...

@eloleo - ik geef het toe : dat ongecompliceerd zijn slaat alleen op hun kledingvoorkeur. Voor de rest heb ik hier heel boeiende, interessante en gecompliceerde mannen in huis!

Tucana's Dream said...

Heb ik dan zoveel geluk met mijn man?
Als ik ooit een paar sokken voor hem wil breien mag ik een funky kleurtje zijn :P Zolang het maar niet overduidelijk vrouwelijk is, maar iets als mijn jungle fever mag ik best mee afkomen voor hem. Nu nog eens de moed verzamelen om sokken in maat 45 te breien he!

hannah said...

Mooie sokken!

annita said...

Dat zijn heel wat sokken!! Zo kun je lekker de winter in.
Je Etse breiwerk vind ik super!!