Friday, April 18, 2008

Something completely different : crochet - 't is eens iets anders : haken


An old friend sent me the link to this crochet website. This site is about crocheting jewelry, mostly very colorfull necklaces. I was studying the pictures to see how it was done, and noticed there are workshops. It started last tuesday, runs 3 afternoons, and at the end you have one personal and finished necklace to take home.
Veerle showed us examples of her necklaces, and also broughtseveral books to inspire us.

Via een oude vriend kreeg ik een mooie haak-website doorgespeeld.
Ik vind haken leuk om te doen, maar moeilijker om een goede toepassing voor te vinden. Deze halssnoertjes en andere juweeltjes zijn echte kunststukjes. Ik was al direct de foto's aan het bestuderen, om te zien hoe ze gehaakt werden. Toen ik dan ook merkte dat er een workshop rond georganiseerd werd in het MIAT in Gent, heb ik me onmiddelijk ingeschreven. De reeks loopt over 3 dinsdagnamiddagen, en de bedoeling is dat we op het einde met een volledig afgewerkt halssnoer naar huis kunnen.Veerle had enkele sieraden mee, en ook fotoboeken om ons te inspireren.


The fun part of starting a new project is of course selecting the colors and the materials. We will crochet 4 different parts of one bigger necklaces, incorporating several techniques. This first day we mainly worked with 2,mm and 2mm hooks. We will work with fine silk thread and 1mm hooks later on. At least, that's the idea. I already had to use a 1mm with the last task of the day (crocheting around a wooden bead). Apparently I am a very loose crocheter.

Het leuktste aan een nieuw project is natuurlijk materialen en kleuren uitzoeken. We haken 4 verschillende snoertjes, die in één groter halssnoer zullen gecombineerd worden. De eerste dag hebben we vooral met naald 2,5 en 2mm gewerkt. Daarna komt de hele fijne zijden draad aan bod, en haaknaald 1mm. Ten minste, dat is de bedoeling. Bij de laatste opdracht van de namiddag 'om een kraal heen haken', moest ik al naar een 1mm grijpen om een beetje stevig weefsel te hebben.


It was nice to see old acquintances again. Marie-Thérèse and Rei also attended the workshop in Leuven. And of course it's also nice to see so many new faces...very inspirational.
Ook leuk aan zo'n workshops is dat je 'oude bekenden' ziet opduiken. Rei en Marie-Thérèse waren er ook alletwee bij in Leuven En je ziet weer veel nieuwe gezichten natuurlijk...

1 comment:

Anonymous said...

Leuk om dit verslagje te lezen. Tot volgende week!
de juf ;-)