Sunday, July 05, 2020

Waterverf



 
Na al de sokken van de sockmadness is de sokkengoesting een beetje over. Gelukkig lanceert AlfaKnits weer een oproep voor een testbrei. Dit keer is het een tuniek. De dapperen mogen zelfs een jurkje  breien....





'Waterverf', heet het patroon, en de bedoeling is dat je kleuren langzaam in elkaar laat overlopen, een zogenaamde 'fade'. Ik wil beginnen met een turquoise lijf, en voor het rokje overgaan in blauw, groen en paars. Ik heb 250 gram turquoise, één bol van IndigoDragonFly in de kleur Saturn en 150 gram Wollmeise in de kleur Neptun. En daarna wordt het spelen met restjes. In het harde blauw heb ik al vier verschillende tinten: korenbloemblauw, Delfts blauw, electrisch blauw en Hortensia. Benieuwd hoe ver ik zal geraken. Wordt het een korte tuniek of een lange jurk?


Even een proeflapje om te zien of ik de stekenproef haal... Ik brei nogal los, dus ik beslis om de maat large te breien om een extra large als resultaat te hebben. Bonus: dat betekent dat ik iets minder steken kan opzetten.

De start ziet er alvast goed uit. Het eerste garen heeft zelf wat variaties van turquoise en blauwgroen. Daarna volgt een effen deel, en dan ben ik begonnen met heel langzaam van kleur te wisselen naar een blauwgroen gevlamd van Schaap&Draak, kleur 'Pauw'. In het patroon staan verschillende opties voor kleurovergangen, bedoeling is dat je daar zelf wat mee experimenteert.



Daarna komt het rokje in de pauwensteek. Gradueel wordt er gemeerderd voor een mooi uitwaaierend effect. De rijen worden dus altijd maar langer. Na het blauw gebruik ik nog vier tinten paars.
 

Ik beperk me tot de blauwpaarsen, de roodpaarsen heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Een jurk gaat het niet worden, deze korte lengte als tuniek vind ik perfect. Ik moet ook genoeg wol overhouden voor de mouwen! In het patroon zijn die driekwart, maar ik denk dat ik voor lange mouwen ga, het is uiteindelijk een wollen trui, dan lijken korte mouwen me niet zo praktisch.


Oeps! hier heb ik iets fout gelezen! De mouw waaiert uit, maar dit is overdreven, en gewoon niet draagbaar zo. Uithalen en opnieuw breien dus.


Uiteindelijk heb ik elf kleuren gebruikt in deze tuniek. Dat betekent dat ik heel wat draadjes moet instoppen.

Zo. Ik ben klaar voor frisse herfstdagen. Maar eerst mag het nog een beetje zomer zijn.










1 comment:

Judith J. said...

Wat geweldig gemaakt weer, het staat je ook heel leuk.
Groet Judith