Sunday, May 19, 2019

Spelen met kleurtjes


Ik heb zin om een zomers truitje te breien, dus ik moet in mijn dunne garens zoeken in de voorraad. Ik heb blijkbaar niets meer in huis om in één kleur te breien, dan weer iets met streepjes?
 
De Belgische ontwerpster Anne Lernout, ook gekend als Alfa Knits, heeft een hele reeks leuke ontwerpen voor gestreepte zomertruien, én ze heeft net een nieuw patroon uit 'Manneken'. Je hebt één hoofdkleur nodig, een contrastkleur voor het lijf, en een andere contrastkleur voor de mouwen.
In het patroon is het lijf gestreept, maar niet té, omdat er niet veel contrast is tussen de kleuren. Mijn hoofdkleur is een gevlamd paarsblauw van DutchWoolDiva. Ik vind de combinatie met babyblauw rechtsboven mooi, maar omdat mijn hoofdkleur gevlamd is geeft dat een beetje een vlekkerig effect.
De mouwen zijn dan weer meer gestreept, dat geeft een beetje een marine-look, vind ik. Ik heb de keuze tussen een donkerblauwpaars, een bruinpaars, of een mediumblauwpaars. Ik ga voor het laatste, sokkenwol van Schaap&Draak.
 
 
Ik experimenteer nog wat verder voor het lijf. Ik wil dat vlekkerige weghalen door een contrastlijntje te breien na de gevlamde wol. Ik probeer het eerst met donkerblauw, maar dat is weer te gestreept. En dan probeer ik het met een gespikkelde draad van Chestnut Cabin. Dat is het! Die kleine spikkeltjes roze en lila maken het helemaal af. En ook wel leuk dat drie van mijn vier garens van kleine Nederlandse handververs afkomstig zijn...
Het begin van de mouw is in elk geval verrassend. Je breit deze vanuit een voorlopige opzet met verkorte rijen.

Als je twee mouwkoppen gebreid hebt verbind je die door daartussen het rugstuk vorm te geven, ook weer met verkorte rijen. En dan loopt het fout. Na een tijdje wordt het duidelijk dat de rug veel te breed wordt, ik moet ergens een misrekening gedaan hebben bij mijn proeflapje. Deze trui gaat in time-out.
 
Ik kan me niet genoeg opladen om helemaal opnieuw te beginnen. Ik zou een kleinere maat kunnen opzetten, met minder steken. Maar de goesting is een beetje over. Ondertussen heeft Alfa-Knits een oproep gedaan om te testbreien voor haar nieuwste ontwerp. Weer een gelegenheid om met kleurtjes te spelen! Ik houd jullie nog even in spanning, het resultaat is voor een volgende blogpost...



No comments: