Wednesday, February 29, 2012

Februari sokkenoogst -February sock harvest


Sok 1: stalagmite, door CookieA.
De stalagmiet is een enerverende sok om te breien. Langzaamaan groeit de ongerustheid. Ga ik genoeg garen hebben? Er zit maar 365m op de knot, 'normale' sokkenwol heeft ongeveer 420m. En die kabels vreten garen! Wat ik vrees wordt waarheid. Bij het begin van de teen aan de tweede sok is het garen op...
The Stalagmites are a nervewrecking knit. I hope I have enough yardage in this skein (330 yards/365m). It looks like this sock is eating yarn at a very fast speed…Cabled knitting and a sock over 80 stitches, that contributes too to the yarn going fast…
What I feared comes through. The yarn does not have a lot of yardage, maybe this is not a good yarn-pattern match? When I start the toe on the 2d sock, I run out of yarn...


Op zoek naar iets om de teen mee uit te breien. Veel blauw zit er niet in de kast, wat het dichtst in de buurt komt is dit restje Wollmeise, een blauw met een paarse ondertoon.
I have to finish the second sock with something else, and I have almost no blue in stash. I used a bit of Wollmeise in Hortensie, a blue with a purplish undertone, but it works I think. I am sure DD won’t mind…

Af! Een intense sok om te breien, met al die kabels. En omdat ik bang was om zonder garen te vallen heb ik heel snel gebreid...En ja die ene teen ziet er een beetje 'anders' uit, maar de dochter vindt het niet erg (hoop ik). Nu heb ik even geen zin in kabels. Pech, want Maart is kabelmaand in de Sockknitters anonymous groep.
Finished! This was an intense sock to knit, size small over 84 stitches, phew… But, very well written, and interesting to do. I feel I am a bit ‘cabled out’ now though. Tough luck, because March is cable month for the sockknitters anonymous.

Sok 2 - Thelonious, door CookieA
Deze sok wou ik absoluut breien uit het Knit.Sock.Love boek. Ik sloot me vorig jaar aan bij de Ravelrygroep om mee te doen aan de Thelonious Knitalong.
Actually, the story is, I joined the Knit.Sock.Love group on Ravelry to do my favorite sock in the book, Thelonious.

Ik startte deze in een ander garen in Thelonious maand, maart 2011, maar ik gaf het op na de eerste sok. Ik kon het patroon niet volgen. Op een bepaald moment zitten er 10 markeerringetjes in de sok, omdat je op 10 plaatsen 'iets' moet doen. Bovendien moet je verschillende schema's combineren. Op het ene schema zit je op rij3, op het andere op rij7. Het was echt té ingewikkeld voor mij, ik gaf het op en besloot dat 'Thelonious' niet voor mij was.
I started it in thelonious month (March 2011?), but gave up after the first sock. I just could not get my head wrapped around the pattern instructions with all the markers. I decided I was just to dumb to knit Thelonious.
Een beetje later was mijn 2de favoriete sok, Stricken, de samenbreisok. Ik was toen met vakantie, had meer tijd om me te concentreren, en opeens klikte alles ineen.
A bit later, my 2d favorit sock, Stricken, came along. I was on holiday then, and I had time to really concentrate on the instructions. And tada! … everything clicked.

En nu, een jaar later, en met 12 Cookie patronen achter de rug, is deze Thelonious een ontspannend werkje wanneer ik even geen zin heb in de Stalagmieten...En ze zitten zalig, het garen is een mengeling van wol met een beetje kasjmier...
This was a very relaxing knit, compared with the first time I did it. I really could not wrap my head around it the first time ( a year ago). Now I used it as ‘inbetween’ knitting during cable-intense stalagmite!

3 comments:

nevrothwen said...

Ik heb mijn nieuwe sokken (het eerste paar) vandaag voor het eerst gedragen. Plotseling viel me op dat de teen van de ene sok er anders uitzag, maar ik vind het niet erg en ze zitten super!

Line said...

al 12 cookie sokken, en toch allemaal zo appart, dat moet heel veel voldoening geven, zeker als het eerst niet wil lukken maar je dan toch doorbijt.

Martine said...

Waw, indrukwekkend al die sokken!