Sunday, December 06, 2009

workshops



Ik ben weer een slechte blogster geweest....Vorige week was er in 't wolwinkeltje Leuven een workshop over kabels breien met de Dutch knitters, en ik had weer eens mijn fototoestel niet bij. Mijn toestel begint trouwens tekenen van ouderdom te vertonen, maar dat is een ander verhaal. Dus moeten jullie het stellen met een foto van mijn 'frummeltjes', zoals onze Nederlandse dames zouden zeggen.
En wat hebben we geleerd ?
- kabelen zonder kabelnaald
- kabels aan 2 kanten van het werk breien, zodat bvb. een sjaal langs 2 kanten mooi draagbaar is
- een kabelwerkje afzetten zonder dat het uitwaaiert
- gekruiste steken op verschillende manieren - een breister moet opties hebben. Het resultaat ziet er nogal gelijkaardig uit, maar de manier waarop je het doet is erg verschillend...
- een kabel diagonaal breien
en nog een paar interessante oefeningen, waar ik niet meer aan toe gekomen ben, omdat de schouder tegenwoordig wat opspeelt (nat en koud weer, dan weet je het wel).

Being a bad blogger, I managed NOT to take a camera to the last workshop with the Dutch knitters. The workshop was on cabling, and we did all kinds of interesting stuff : cabling without a cable needle, crossed stitches, reversible cables, cables on the diagonal...



Ik ga graag naar workshops, omdat ik zelf het best iets leer als ik het gedemonstreerd zie. Natuurlijk kan je ook veel uit boeken leren, of door filmpjes te bekijken op het internet.
De beste workshops zijn voor mij :
- een lesgever die voldoende checkt of de leerlingen alles begrepen heeft, en individueel bijstuurt
- technieken/concepten die uitdagend en nieuw zijn
- lesmateriaal dat je achteraf kan terug opnemen, en waar je zelf mee aan de slag kan
De workshops van de Dutch knitters voldoen aan die criteria!

Toen ik hoorde over een nieuw initiatief 'Knitnation' volgend jaar in London, was ik geïnteresseerd, zeker toen ik de lijst van lesgevers zag.
Ik heb me ingeschreven voor:
- halfstranded socks met Anna Zilboorg
- sweater fit with met Anne Hanson
- sock design met Cookie A
Nog 6 maanden om de trein te boeken en verblijfopties af te wegen... en de Ijzeren Man denkt zelfs om mee te gaan. Ik ben een Londen-fan, maar hij moet nog overtuigd worden...

I have a 'hands-on' learning style, and that's why I like to take workshops. A good workshop is where the teacher can check on the pupils progress, has an interesting technique or concept, and good hand-outs for trying all this out at home.
When I heard about 'Knitnation' next summer in London, and when I saw the list of teachers, I was immediately interested. So, booked a few workshops, and I can countdown to July 2010...

4 comments:

Anonymous said...

Leuk he die kabeltechnieken!!
Vind het ook geweldig die workshops van the Dutch Knitters,
Het Londen gebeuren zou ik ook wel zien zitten, zal er eens over denken en hier in huis over discussieren of het een haalbare kaart is.
Groetjes Ingrid uit Koewacht

José said...

Mooi, maar serieus ;-) Als je toch nog 'van dat' garen hebt, zoals je op mijn blog schreef, kun je ook snel even ene paar oerlelijke vrolijke kerstballen breien :-D In een uurtje heb je er een af!

Nutsue said...

It looks amazing!

yvonnep said...

Ja, leuk he, die workshops van Carla en Hilly. Ik was er afgelopen zondag en dan ontspan ik helemaal. Leer op dezelfde manier als jij. London lijkt me enig, maar dan ben ik met DH op vakantie. Gaan we in Engeland op vakantie dan kan het alsnog. Beetje ongelukkige tijd hebben ze gepland.