Friday, July 31, 2009

Het land in het Oosten - Austria


We had a fabulous time in Austria - glorious weather (hot with the occassional thunderstorm), friendly people, nice holiday home. We stayed at the Attersee, one of the many lakes in upper-Austria.
We hadden een schitterende vakantie in Oostenrijk - zonnig en warm weer (wel eens een occassioneel onweer 's avonds), vriendelijke mensen, en een comfortabel vakantiehuisje. We verbleven aan de Attersee, één van de vele meren in Opper-Oostenrijk (verrassend weinig Belgische toeristen daar).

The Iron man could run, bike and swim as much as needed to be ready for his big event this weekend in Antwerp. I was 'on hold' to be at rescue when he would have a flat tire or a major accident happened (never did, fortunately).

De Ijzeren man kon lopen, fietsen en zwemmen zoveel als nodig was om zich voor te bereiden op het grote evenement dit weekend in Antwerpen. Ik was 'van wacht' - eerste hulp bij platte band of ongevallen (gelukkig heb ik nooit moeten uitrukken). 3 maal rond het meer was 150km...

On his 'rest days' we could visit quaint little towns and enjoy the scenery. This is Hallstatt, by the way. Of course there were other tourists, but never it was overcrowded - a place to relax and unwind. Everywhere we went I searched for yarn. It looks like every medium sized town in Austria has a yarn store. I stocked up on sock yarn...A good tip for other Austria visitors looking for yarn stores : check the Austrian yellow pages (Herold).
Op de 'rustdagen' konden we kleine stadjes bezoeken, en van het landschap genieten. Dit is Hallstatt, aan de Hallstattersee. Er waren natuurlijk nog toeristen, maar nergens was het te druk - een heel relaxerend gevoel... In elk stadje van gemiddelde grootte is er wel een wolwinkel in Oostenrijk, dus genoeg gelegenheid om voor mij onbekende/nieuwe sokkenwol te kopen. Een tip - de Oostenrijkse goudengids - heet daar Herold.

When Iron Man had his 'long running days' he did not need back-up, and I took a trip on my own to Salzburg. Turned out to be the start of the Salzburger festspiele. I was glad when my 'personal train' took me back to the peacefull Attersee... (I was going to miss my connection, and the train conductor phoned my local train, who was waiting for me. Turns out I was the only passenger anyway. It was the same driver as in the morning, and he informed about my daytrip...).
Toen de Ijzeren man zijn langste loopdag had, was ik niet nodig als back-up, en ik ging op daguitstap naar Salzburg. Dat bleek de dag van de opening van de Salzburger festspiele te zijn. Ik was blij toen mijn 'persoonlijke trein' me terugbracht naar de vredige Attersee...(persoonlijke trein - het leek erop dat ik mijn aansluiting zou missen, de conducteur van de eerste trein belde met de 'lokalbahn', en die stond keurig op mij te wachten. Ik was dan ook de enige passagier. Zelfde bestuurder als 's morgens ook, die wou weten hoe mijn daguitstapje gegaan was...)

And of course I knit a bit. Not much on the sweater though, it really was too hot most of the time, and in the evening the light was not great. Note to self : check if the light is right for knitting, next time you rent a holiday home...
En natuurlijk heb ik een beetje gebreid. De 'torenvalken' zijn niet echt opgeschoten, het was vaak te warm om met een grote trui op schoot te breien. 's Avonds koelde het af, maar het licht in ons huisje was niet zo goed om te breien. Dat zouden ze nog in de cataloog moeten zetten - aanwezig : goed licht om te breien - check.

7 comments:

José said...

Dat ziet er wel als een prima vakantie uit, beiden met je favoriete bezigheden en toch samen op stap in een prachtige omgeving! En nog nieuw garen ontdekt ook?

Alie said...

Welk patroon ben je aan het breien? Het ziet er prachtig uit op de foto. De kleuren zijn fantastisch.
Alie

Nutsue said...

Hi Dominique, thanks for your comment on my blog. As you guess yarn from the lace ribbon scarf is my handspun. I used some merino fibre in sixt different colors.

Have a nice time in Austria!!!

dominiqueknitting said...

to Alie : bij mijn blogpost heb ik 'labeltjes' gemaakt (onderaan - zie je dat?). 1 van die labels is 'kestrals alight' - dat is de naam van het patroon (uit het boek Knitting in America). En interessant :Als je op dat labeltje klikt, krijg je al de blogposts die ik al over dat project heb geschreven (als ik eraan gedacht heb om die te labelen, natuurlijk). 't Is een project dat ik vorig jaar begonnen ben, en nu terug heb opgenomen...

Alie said...

Dominique, bedankt voor de informatie. Ik ga het boek zeker opzoeken.
Alie

line said...

Ja, ja we zaten beide in Oostenrijk maar aan een ander meer. Ik heb eens gegoogeld en ik denk dat we daar net zo ver vanmekaar zaten als hier thuis.
Wij zijn zeker al 10x in Oostenrijk op vakantie geweest steeds in een andere streek en steeds weer wordt ik overweldigd door dat geweldige landschap met zijn mooie dorpjes.

Unknown said...

Dat ziet eruit als een heerlijke vakantie en omgeving, het treinverhaal vind ik fantastisch!
Over de oesters op mijn blog: ik lust ze echt niet, maar manlief heeft ervan genoten :)

Nu even wennen om weer thuis te zijn..