Thursday, March 19, 2009

Doubt - Twijfel


I am not a big sweater knitter, there is always the doubt if it will be 'me'. I love to wear loose, A-line jackets and tops. My one and only attempt at knitting something more form-fitting was not a big succes (actually, I chickened out halfway). Now I am beginning to doubt that this wrap is a good style for me. I am a bit worried about the 'dolman' sleeve. It creates a lot of extra fabric at the underarm. I am also afraid the swatch is lying. The small swatch seemed to be perfect, but the large pieces make me worry. Shouldn't I have swatched the lace also, and washed a swatch with the lace pattern? How will it behave when it shrinks? Doubt, insecurity, the urge to rip it out and knitting on stubbornly, alternate... But it is a fun knit, so I persevere.

Ik brei niet zoveel truien, met mijn maat is dat niet evident. Ik hou van losse, A-lijn jasjes en vesten. Iets meer aanpassend zal je me niet snel niet zien dragen (ook niet in confectie). Vorig jaar heb ik een experiment gedaan met een vormaansluitend truitje, maar ik heb het halverwege opgegeven. En nu, met dit overslagvestje begin ik ook te twijfelen of dit wel een goed model is voor mij Vooral die ‘dolman sleeve’. Dit is een heel losse mouw, die je mee aanbreit, dus als het ware uit de trui 'groeit'. Wordt dat niet heel flodderig onder mijn armen? En liegt het proeflapje niet? Zo'n klein lapje leek perfect, maar de grote stukken nu doen me weer piekeren. Had ik ook niet een proefje met het ajourmotief moeten breien, en dat eens wassen? Twijfel, onzekerheid, tweestrijd tussen uithalen en koppig voortdoen wisselen elkaar af... Maar ‘t is wel plezant breien, dus ik hou vol, in de hoop dat het goed afloopt.

7 comments:

Villasukka said...

Don't worry, it looks so beautiful that it'll have to be perfect! I have knit this one for myself too.

Tijm said...

Zo herkenbaar!
Voor mij ook de redenen om af te zien van grote projecten, maar wat jij tot nu toe hebt ziet er wel geweldig uit!

Anonymous said...

Dominique, ik vind hem prachtig! En die kleur; wauw, nog mooier dan van het originele patroon. Ik zou maar lekker doorbreien. Succes met je experiment!
Groet,
Astrid

startare said...

It looks beautiful, and the colour is gorgeous. Don't worry, and keep going.

Anonymous said...

Ik vind het ook één van de moeilijkste dingen: past dit wel bij mij?

Maar je bent nu zo te zien zo ver gekomen. Ik zou het maar afmaken en dan kijken of je tevreden bent.

De kleur is prachtig en het patroon ook.

Anonymous said...

Zeker verder doen Dominique ! het ziet er heel mooi uit en een overslag model werkt heel flatterend ! Vera

Leen said...

Volhouden !
Het ziet er heel mooi uit , en ik hoop dat je er een goed gevoel bij krijgt !

groetjes
Leen