Wednesday, May 02, 2007

looking for the perfect summer knitting

I received a nice package from my SP10, with some sock yarn, tea and candy. And my knitters treat exchange partner anounced a package is on it's way too ! I feel spoiled.

The computer died, that is, I can only start it in 'safe mode' - so no pictures to show.


Ik ontving een pakje van mijn SP10, met een bolletje sokkenwol, thee en snoep. Ik dacht al dat ze in Duitsland woonde, en mijn voorgevoel bleek juist. En mijn KTE partner heeft ook aangekondigd dat er iets onderweg is. Jammer genoeg kan ik geen foto's laten zien, wegens computerproblemen.


I am in between projects so to speak. I still need to sew up and finish the Lizard ridge afghan, but the weather has been too nice to work on a big woolen project. And my HF 'ballerina' sweater becomes to big and warm to work on with this weather also.

I am longing to knit something summery. It's unseasonably warm for April, but still a bit chilly in the morning. A nice lace cardigan in a neutral color would come in handy. So I went to my Bergère de France yarn store, and selected 3 possible projects. I bought a ball of each yarn, and decided to do some swatching.


Ik zit zo'n beetje tussen projecten in. 't Is veel te warm om aan mijn wollen projecten te werken (de lizard rigde deken en Hanne Falkenbergs Ballerina).

Ik heb zo'n zin in zomerbreien. 't Is wel warm, maar 's morgens kan het nog wel frisjes zijn. Een mooi ajour vestje in een neutrale kleur is juist wat ik nodig heb. Ik ging naar mijn BdF winkel, en selecteerde 3 mogelijke projecten. Ik kocht een bolletje van elk soort garen, en besloot een paar proeflapjes te breien.


One is called 'gilet à nouer' (knotted cardigan ?). It's knitted in a yarn called 'Flammé Lin', a linen/acrylic/cotton blend. The cardigan is finished of with a crochet scalloped border (I love a little bit of crochet). So this seemed just the ticket. I started swatching, and became confused about the lace part really fast. The nature of the yarn makes it difficult to 'read' my knitting. The yarn consists of a strand of thick and thin fiber, sometimes really loosely spun (acrylic? cotton ?). There is another strand of shiny stuff, sometimes hard strawlike fiber pokes out (maybe the linen part of the yarn). I didn't like knitting much with this yarn, so I decided this would not be my favorite summer knit. I gave up. I did try to swatch the lace pattern in some cotton I had in my stash, and that worked well (I could read the lace). Unfortunately, I don't have enough of this cotton.


Deze noemt 'geknoopt vestje' (geen fantasievolle namen bij BdF!). Gebreid in 'Flammé Lin', een linnen/acrylic/katoen mengeling. Onderaan is er een gehaakte boord. Ik hou wel van een beetje haakwerk, dus dit leek me een leuk project. Ik begon met een proeflapje, en raakte al gauw verstrikt in het ajourpatroon. Deze kwaliteit laat niet goed toe om mijn werk te lezen, ik zie niet echt waar ik mee bezig ben. Frustrerend ! Het garen bestaat uit een matte dun-dikke draad (acrylic of katoen ?), die ook nog heel los gesponnen is. Daarnaast is er nog een blinkende draad, waar harde, stro-achtige deeltjes uitsteken (linnen?). Aangezien ik niet echt genoot van het breien met deze draad, gaf ik het maar op. Dit wordt niet mijn favoriet zomerbreien.

Daarna heb ik het ajourpatroon nog in een gladde katoen geprobeerd, en dat werkte wel goed. Jammer genoeg heb ik er niet genoeg van in voorraad (en geen mogelijkheid om bij te bestellen). Ik laat nog wel een foto's zien van mijn proeflapjes als de computer weer in orde is.

I still have 2 more yarns to try out - BdF 'Esterelle' to knit this :


not really a cardigan, I know

Ik heb ook nog BdF 'Esterelle' gekocht, voor dit leuke truitje dat eigenlijk niet voldoet aan de criteria (geen vestje om ergens over aan te trekken 's morgens).

and BdF 'Aquarelle' to knit this :


Also called 'gilet à nouer'. Aquarelle is a cotton/acrylic ribbon tape. Not sure if I will like knitting with it, but they had this sweater as a shop sample, and it looked good on me. I took the pattern at hand, and was immediately discouraged. It involves very complicated crossed stitches (digging down in your knitting 2 rows below). Or maybe it's just the way the BdF patterns are written.


Dit is een katoen/acrylic lintje. Ik weet niet zeker of ik het leuk vind om een lintje te breien, maar ze hadden dit vestje in de winkel. Ik heb het aangepast, en 't is een heel mooi model. Maar toen ik het patroon bekeek zonk de moed me helemaal in de schoenen. Er komen 'gekruiste steken' aan te pas, die je moet maken door 2 rijen naar beneden een steek op te halen en die te kruisen. Het ziet er heel ingewikkeld uit, of misschien is het gewoon de manier waarop BdF patronen schrijft.

So far for summer knitting. My DS needs new socks, and that's what I knitted the past few days. Black socks in European size 46. Mindless knitting, but I have something finished.


Dat was het dus wat betreft zomers breien. Zoonlief had dringend nieuwe sokken nodig, en die heb ik dus gebreid de vorige dagen. Zwarte sokken in maat 46.

2 comments:

Anonymous said...

Hi Treat Swap pal. Have you received your package yet? I hope so and hope you are enjoying your goodies!

Sally said...

One of the magazines that my 'treater' sent me was the Bergere de France magazine with these very patterns! It is filled with beautiful things, isn't it?