Sunday, April 26, 2020

Lacy not Lazy

 

Patroon 3 van de sockmadness is weer een uitdaging. Lacy Not Lazy start met een dubbel rolboordje. Verder in het patroon worden afgehaalde steken gecombineerd met kant en tweekleurige kabels. Een interessant en afwisselend patroon om te breien.


 
Sockmadness is geen 'mystery' knitalaong. Je krijgt een foto van het patroon zoals de ontwerpster het gebreid heeft, en ook een suggestie voor garens. Hier was de aanbeveling om twee effen garens met voldoende contrast te gebruiken. Ik wil uit de voorraad breien, de winkels zijn toch toe. Ik kies voor een zelfstrepend grijs en rozerood, op zich een mooie kleurencombinatie.
 

Jammer genoeg is er niet genoeg contrast tussen het donkerste grijs in mijn zelfstrepende wol en het donkerroze. Bij het kiezen van kleuren is ook de intensiteit van de kleur op zich belangrijk om goed de details in dit mooie patroon te kunnen weergeven. Op deze zonnige foto zie je het motief van de kabel met afgehaalde steken op de zool, maar in het echt is de tekening moeilijk te zien.


 

Als het niet tegen de tijd is zou ik misschien een paar verschillende combinaties geprobeerd hebben. In het patroon gebruikte de ontwerpster geel en bruin, niet echt mijn favoriete kleuren, maar je ziet de details wel echt. De mooiste sokken die ik gezien heb combineren twee tinten van dezelfde kleur, bvb donker blauwgroen en mint, of babyroze met hardroze. Misschien brei ik deze ooit nog wel eens als zomersokjes in pasteltinten.
Deze maakte ik in vijf dagen af, zo'n beetje mijn standaard tijdens de sockmadness. In de snellere teams breit men dit in drie dagen. En in de volgende rondes gaan er zeker al deelnemers zijn die een nachtje doordoen...

No comments: