Sunday, April 12, 2020

Braidalot









Week drie van de quarantaine en het volgende patroon van de SockMadness valt in de mailbox. Deze sokken zijn ontworpen door een Belgische ontwerpster, Dots Dabbles. Het patroon heet 'Braidalot'  of 'Veel Vlechten'. Sommigen breisters breiden deze in knalroze of Paasgeel, ik koos klassieke kleuren uit de voorraad. Kabels in gebroken wit, dat vind ik een ideale combinatie. Deze  sokken kunnen als mannensok, dit wordt een mooie aanvulling voor de cadeautjesmand.


De sok begint met een Letse vlecht.  En daar ging ik al in de fout.  Bedoeling is dat je de Letse vlechten in dezelfde richting laat lopen. Als je goed op de foto kijkt zie je dat mijn onderste vlecht naar rechts wijst, en mijn bovenste vlecht naar links. Dit heeft te maken met of je de draad van onder of van boven oppakt. Dat over en onder, daar geraak ik nogal eens bij in de war. Eigenlijk vind ik het mooi zo, maar voor de wedstrijd is het wel de bedoeling dat je het patroon exact breit zoals het is uitgeschreven. In de wedstrijd kan je aan de jury een ruling vragen. Eén fout is toegelaten, een 'honest mistake'. Meerdere fouten per sok zijn niet OK, dan moet je uithalen en opnieuw beginnen. Ik ben niet echt competitief, maar ik wil wel nog in de wedstrijd blijven. De afweging is dus: laat ik het zo of haal ik het uit? Dat is dan misschien mijn wringerige kant, waarom uithalen als het mooi is?



Daarna komen de kabels. Heel het patroon is gebaseerd op 'spiegelen'. Kabel één draait rechts, kabel twee draait links. En in sok twee is het dan net andersom. Ook de centrale kabel draait anders in sok twee dan sok één. Het zijn essentiële elementen om je sok goedgekeurd te krijgen. Veel breisters struikelen hier. Er is geen volledig uitgetekend schema, je moet in je hoofd zelf combinaties maken van de verschillende elementen (of het voor jezelf uitschrijven). Belangrijkste vaardigheid: Read your knitting! Met andere woorden, kijk naar je werk en lees daarvan af wat je moet doen.  En ik had ook een mantra in mijn hoofd om het aantal herhalingen te volgen. Eigenlijk zit ik gewoon te chanten als ik brei.



Vijf dagen voor dit paar, dat viel goed mee. De focus om ingewikkelde sokken te breien was nu beter dan bij het vorige patroon. Ik luister twee maal per dag naar het nieuws, en voor de rest probeer ik dat op de achtergrond te houden. In week vier viel ik ook voor het bakvirus. Ik bakte een gezonde wortelcake zonder suiker of vet, en die viel zelfs in de smaak...(hij was al op voor ik er een foto van kon maken). Ik werk nog steeds van thuis uit, maar deze week nam ik halve dagen vrij, dus had ik meer tijd voor de sokken!

No comments: