Sunday, February 16, 2020

Sock-o-Mousse



Ik deed een testbrei voor de Belgische ontwerpster Al-fa knits. 
Dit patroon heet sock-o-mousse. 
Ik gebruikte ook Belgische sokkenwol, Annel Super extra. Standaard goedkope sokkenwol voor een testbreitje.

Het patroon is van de teen naar boven gebreid. Omdat mijn stekenproef heel erg verschilt voor tricotsteek of voor fair-isle gebruik ik verschillende naalddiktes. Voor de voet brei ik op 2mm (ik brei eerder los). Het kleurinbreiwerk is met een 2.75mm en de boord met een 2mm gebreid. Het is dus telkens aanpassen, en hangt van verschillende factoren af, dikte van het garen, type naalden... Als final touch maas je nog wat extra bubbels rond de hiel.

'Sock-o-mousse' is een woordspeling, 'mousse' in het Frans, schuim, en schuimbelletjes in het patroon. 

Mij doet  het me denken aan de chocomousse die mijn mama vroeger maakte met feestelijke gelegenheden. Vooral met kerst was dat een favoriet dessert. Nadat de mousse in schaaltjes was gegoten mochten wij als kind dan de rest uit de pot likken … 
Er zat geen room in, wel bruine suiker en rauwe eierdooiers. Die van mijn moeder was zeer lekker, maar nogal zwaar. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.

En nu mijn vraag: wie heeft een goed recept voor een lichtere versie van chocomousse en wil dat hier delen?




2 comments:

Anonymous said...

Prachtige sokken!!
Ik kom hier dikwijls eens lezen.
Chocomousse: wellicht bij Jeroen Meus, Libelle Lekker of Colruyt recepten 🤗
Succes
Stien

Hobbyrita said...

Superleuke sokken, is het patroon te koop?Een alternatief voor je chocomousse heb ik niet, mijn moeder maakte dat ook altijd, maar ik niet.