Saturday, May 20, 2017

In de diepte/digging deeper - variaties op brioche

Ik heb er dit jaar al eens over geschreven, patentsteek of brioche kan je breien door één rij lager in te steken. Ik experimenteerde verder door deze col te breien. Ik ben nog niet helemaal tevreden over mijn draadspanning, wel over de kleuren samen.
I already wrote about knitting one below this year. I experimented a bit more, by knitting this cowl. Not too sure about the finished object, very happy with my colours!


 
 
Een andere variant is de halve patentsteek. Je breit brioche/patent op de goede kant, en gewoon rechts op de averechtse kant. Het is misschien niet duidelijk te zien met de gestreepte wol in dit baby-bivakmutsje? Eerst heb ik gewoon rib in het rond gebreid, daarna halve patent heen en weer. De buitenkant heeft de voor patent typisch dikke structuur, en de binnenkant is platter/vlakker.
Another variation on the stitch is halfbrioche. You knit fishermens rib on the right side, and garter stitch on the wrong side. Maybe  not very clear to see in this selfstriping yarn, but the idea is to have a thicker fabric on the outside, and flatter on the inside for this baby balaclava.



En vorige week week volgde ik een workshop met Nancy Marchant, waar het weer over een andere variant ging de 'tuck stitch'. De workshop ging door bij Bart&Francis in Kortrijk. 'Tuck stitch' is blijkbaar iets wat veel in machinebreien gebruikt wordt. Francis vertaalde het als 'wachtsteek' of 'verzonken steek'.
And last week I learned another variation, the tuck stitch, from the brioche queen herself, Nancy Marchant.

  
Nancy werkt aan een nieuw boek over deze steek. Ze had veel voorbeelden meegebracht om te bewonderen. Mooie effecten met gevlamde garens, en combinatie van dikke en dunnere draad. Ik ging naar de boekpresentatie van haar eerste boek, je kan een verslag hier op mijn blog lezen. Zij herinnert het zich ook nog, ik heb toen blijkbaar een indruk achtergelaten, vooral met mijn moeilijke naam om te spellen.
Nu is het alweer boek vier dat zal verschijnen. En voor boek vijf heeft ze ook al ideeën en hebben we fascinerende dingen gezien... Iets om naar uit te kijken.
Nancy is working on a new book about tuck stitches that is planned for release this summer. She brought a lot of samples to admire. There were some very nice ones with variegated yarns, combinations of thick and thin yarns... 
I went to the book presentation of her very first book (report here on my blog). She still remembered me, especially because I have a hard name to spell when signing a book. She will publish her 4th book now, and has enough ideas for a 5th book also... Something to look forward to.

No comments: