Sunday, June 19, 2016

Last of the Sock Madness


De sock madness is achter de rug. Uiteindelijk ben ik gestruikeld over het voorlaatste patroon, Coffee Cantata. Een heel mooi ontwerp, met veel kabeltjes en verdraaide steken. Nogal belastend voor pols, en bij mij, de schouder. Een oud probleem dat weer de kop opstak. Ik heb de handdoek in de ring gegooid, en mijzelf een verplichte breistop opgelegd. Wie het wil proberen, het patroon is gratis op Ravelry te vinden.
This is the sock I did not get to knit in the sock madness. An old injury, a frozen shoulder acted up, and I had to throw the towel...

Maar ik heb nog niet over alle sokken geblogd. Inhaalpost dus!
But there is still one pattern I need to blog about, so let's go.
 

Het patroon heet 'Roos en Doorn'. Het bestaat uit een ajoursok met een kralenrandje. Ik haalde een mooi grijsgroen garen uit de kast, Rowan FineArt (met mohair en zijde...). En rode kraaltjes, een bloeddruppel als je je prikt aan de doornen.
Bij het begin van de sok heb ik echt gepruld en gezweet, ik had nog nooit een dubbele opzet met kralen gedaan.
Gelukkig was er een filmpje om opnieuw en opnieuw af te spelen. En de Nederlandse sokkenbreigroep om tips uit te wisselen. Ik zie nu dat op het einde van de sock madness meer dan tienduizend berichten zijn uitgewisseld. Ook veel elkaar aanmoedigen!
This sock is named Rose and Thorn. I used Rowan fineart sock yarn (mohair and silk…). And I thought it would be nice to have red beads, like drops of blood…
The start took me several tries. I never did this double beaded cast-on, or a folded hem with beads. Fortunately,  there a several video's to show you how. But even then, I struggled a bit.


Mijn kraaltjes zijn wel erg klein, en sommige floepen naar de verkeerde kant. Frustrerend! Ik heb ook wat geƫxperimenteerd met de naalddikte. Voor het been iets 'groter' (2mm), voor de voet mijn nieuwe favoriete naalden voor sokkenbreien, de hiyahiya 1.75mm.
I think my beads are too small, and that’s why they keep popping to the back and I can’t get them to behave. I used a  1.75mm needle for the cuff, switched to 2mm for the leg, and did heel and foot on the 1.75mm again for a nice firm fabric. I really like how the Rowan Fine Art is knitting up.

De foto is gemaakt ergens in april, toen was het beter weer dan nu in juni. Ik heb nu twee paar sokken met kraaltjes in mijn kast, en meer hoeft niet. Dat is dan weer het uitdagende aan de sock madness, je probeert dingen (zoals met kraaltjes breien) waar je uit jezelf niet aan zou beginnen. Ik ben blij met het eindresultaat!
This picture was taken somewhere in April, when the weather was sunnier and warmer then now in June. I  have two pair of socks with beads in my drawer now, and that is enough, thank you. Taking part in the sock madness has forced me out of my comfort zone, I don't think I would have knit socks with beads out of my free will. I am very happy with the outcome though!










No comments: