Tuesday, December 27, 2011

Voor de mannen - Man, man, man...

Ik brei meer dan ik blog. Dus nu even een 'inhaal'post, projecten waar ik nog niet over geblogd heb. Ik heb veel sokken gebreid, maar de speciale ajoursokken in felle kleuren, de Cookie sokken zeg maar, kan ik alleen voor mezelf houden. De dochter houdt niet van ajour. De ijzeren man draagt geen handgebreide sokken, hij is ervan overtuigd dat wol prikt. De zoon doe ik een groot plezier met handgebreide sokken. Maar geen felgekleurde ajoursokken natuurlijk.
I knit more then I blog. So this is a 'catch-up' post with projects I did knit, but did not blog about (untill now...). In the Cookie KAL I have knit several very bright lacy socks. I don't have any recipients for these, I'll have to wear them all myself. Dear Daughter does not like lace or bright colors. The Iron Man does not want anything handknit, he is convinced that wool is itchy (well, some is, he has a point). And there is also Dear Son, he loves his handknit socks, but no lacy bright ones of course.

Om één of andere reden is de zoon veel sletiger op zijn sokken. Elke week gooi ik bij de sokkenwas een paar weg. Het heeft er misschien ook mee te maken dat de meeste van zijn sokken minstens 5 jaar oud zijn. Dus was er een grote inhaalbeweging nodig. Mijn uitdaging dit najaar: naast de Cookie sok elke maand een mannensok breien. Hiervoor inspireerde ik me op de thema's en 'ontwerpers van de maand' van de sockknitters anonymous groep op Ravelry.
For some reason DS wears out his socks quicker then I do. Well, quicker... most of his socks are at least 5 years old, so he really needed some new ones. I decided to knit this fall one pair of socks each month for him, inspired by the challenges and 'designers of the month' on the sockknitters anonymous group on Ravelry.

September: designer of the month was Janneke Maat. Janneke heeft verschillende gratis patronen in het Nederlands op haar site... een aanrader voor wie eens een sok van de teen af wil breien, heel goed uitgelegd.
This is my September sock: 'Lau' knit in Katia Ole comfort, designed by Janneke Maat. J I like her free and very well explained socks from the toe up, both in Dutch and English.


Oktober: uitdaging was 'textuur'. Sokken: vierkantspiraalgewijs, een gratis patroontje van het internet, gebreid met overschotjes.
October : challenge was 'texture'. Socks: spiralling squares socks, knit in leftovers.


November : uitdaging was 'mannensokken', dus heb ik maar direct 2 paar gebreid. De beige zijn 'gentlemen's socks with lozenge pattern' gebreid in Katia Olé comfort. De roestbruine 'gentlemen's fancy socks', gebreid met WollSin Aquarelle sokkenwolle. Allebei uit het boek 'knitting vintage socks van Nancy Bush (een boek dat ik ook helemaal uit wil breien!)
November: the challenge was 'men's socks', so I have knit 2 pair. Both are patterns from Nancy Bush 'knitting vintage socks', a book that I plan to knit more from in the future...

December: uitdaging was 'niet-traditionele constructie', en ik breide deze mutsenhiel sokken een patroon uit Knitty. Ze beginnen met een hiel die gebreid wordt als een muts met oorflappen. Van daaruit neem je dan steken op voor de voet en de bovenkant. Ze zien er nogal eigenaardig uit, maar de zoon heeft toch niet gereclameerd...
And the December challenge was 'nontraditional construction'. I have knit these 'hat heel' socks, a Knitty pattern. They start out at the heel in the round, you are knitting a mini heelflap hat. From there out you pick up stitches for the foot and the leg. Very weird looking socks, but I did not hear DS complain...

De zoon is het huis uit, heeft sinds september een studio gehuurd en bouwt zijn leven op. Het enige wat ik nog kan doen is sokken breien, en zorgen dat hij warme voeten heeft deze winter.
DS will have warm feet this winter. He just moved out of the house, so that’s the only thing a mother can do. Knit socks.

2 comments:

yarnlot said...

Man, man, we halen je nooit meer in met deze sokkenmarathon. Allemaal hebben ze iets boeiends, zeker de Knitty-sok, die was mij ook al opgevallen. Zelf overweeg ik voor mijn volgende sokproject de Jaywalkers van Grumperina...

mija said...

Proficiat je hebt dat fijn klaar gespeeld.
Voor het volgende jaar veel krea en breiplezier.
mija