Wednesday, May 29, 2024

Een Nederlands voorjaar

Dit voorjaar deden we een toertje Nederland. Elke maand een korte huisruil, een weekje niet ver weg. 

Wie me op Facebook volgt heeft al een overzicht gekregen. Op de blog wil ik nog wat meer handwerk-gerelateerde foto's delen.

Een tip: abonneer je op de nieuwsbrief van het textielplatform, zo blijf je op de hoogte van interessante tentoonstellingen en evenementen. 

Mijn favoriet reisproject? Sokken natuurlijk, en dit voorjaar vooral groene sokken...

MAART - DEN HAAG



Den Haag, stad van kunst en cultuur... Bij museum Voorlinden zag ik bvb deze overall, waar de kunstenaar zich uitgeleefd heeft via 'visible mending'...
En in Den Haag liep ik op advies van Yvonne ook binnen bij Cross&Woods. Ik was eigenlijk op zoek naar kantwol. Uiteindelijk werd het toch sokkenwol, in de vrolijke kleur discogroen.

Reisproject: restjes opbreien.
 

MAART - ZEEWOLDE



De provincie Flevoland is heroverd op de zee. In Lelystad wordt dit verhaal indrukwekkend verteld in museum Batavialand op een 60 meter lang borduurwerk.


In Apeldoorn liep de tentoonstelling Craft Now. Ik heb mijn steekje bijgedragen. 

Reisproject: patroon Vervain uit het boek '52 weeks of socks', met de groene sokkenwol uit Den Haag.

APRIL - EDAM

 

 

 

 

Een aanrader voor wie in handwerken interesse heeft is het kleine museum op het vroegere eiland Marken. Het patroon voor de 'steekmouwen' heb ik niet direct gekocht. Maar het zou kunnen dat er een paar meter lint mee naar huis is gegaan...
 

 

In het Verweymuseum in Haarlem zag ik een interessante tentoonstelling over de kracht van handwerk als verwerking van trauma en daad van verzet. In het cafetaria was ook een hele groep gezellig bezig samen aan een borduurwerk. 

Bij Breien en zo vulde ik de voorraad sokkenwol verder aan. Een winkel met een mooi assortiment!
Reisproject: restjes opbreien en al meteen de nieuwe wol begonnen.

MEI - HARLINGEN

 

De eerste dag van ons verblijf in Friesland bezocht ik Joure onder de wol, een wolfestival dat het hele stadje overspoelde met schaapjes, alpaca's en veel wol natuurlijk. Het was een beetje overweldigend...

Gelukkig had ik me voorbereid door op voorhand op te zoeken bij welke standjes ik zeker wil langsgaan.
Bij Wolhobby kocht ik een vrolijke streng groen/wit/lila. En bij Wools of Holland ging een interessante sokkenwol mee naar huis. Er wordt zeewier gebruikt in plaats van nylon om het garen te verstevigen. Ben benieuwd hoe slijtvast deze zal zijn...



Reisproject: restjes opbreien en de wol uit Haarlem gebruiken voor het kwalificatiepatroon van de Sock World Championship.  Dit is een voor mij nieuwe online wedstrijd, vooral relax samenbreien...

En telkens als ik in Nederland ben verstuur ik een pakketje!





No comments: