Sunday, May 24, 2020

Moebius Madness



Toen dit sokpatroon uitkwam in ronde vijf van de sockmadness haakten al direct een aantal deelnemers af. Wat doen die rare sjaaltjes rond het been van die sok? Mooi vond ik het ook niet echt, maar wel interessant. Die sjaaltjes zijn namelijk mobiussen. Of mobii, ik ben niet zeker wat het meervoud is van mobius.

moebiusFonfoAzul.jpg
Een mobius is een wiskundige figuur. Het is een een magisch gedraaide cirkel, een driedimensionale acht. Op deze figuur van de bekende graficus Escher kan je goed zien wat daarmee bedoeld wordt. Deze acht heeft geen begin of einde, geen boven- of onderkant. De mannetjes kunnen blijven stappen zonder ooit aan de eindstreep te komen.
Ook al breiend kan je een mobius creëeren. Zonder je werk te draaien en  door altijd rechts breien krijg je toch een averechtse steek aan de voorkant/onderkant te zien.

4 comments:

stekelbakske said...

Moebius breien kan ik goed, heb ik al veel gebreid als col-sjaal, maar die anders laten draaien, hoe doe je dat? Je mag hier wel nog meer links naar filmpjes zetten hoor, vooral voor dat afkanten, want daar heb ik een probleem mee, altijd te vast.

Hobbyrita said...

Wow, een heel gedoe met die sokken!! Zelf ben ik geen fan van het sjaaltje, maar het draait hier om techniek vooral in de madness denk ik. Knap gedaan van je! Op naar de volgende ronde!

Anonymous said...

Prachtig werk!
Ik kom hier vaak es kijken.
Stien

harga cetak buku murah said...
This comment has been removed by a blog administrator.