Friday, January 06, 2017

Blogplannen 2017 - my plans for the blog 2017

 In 2016 heb ik veel gebreid, en weinig geblogd. 12 projecten hebben nooit een plaatsje gekregen op de blog. Bloggen gaat  voor mij over een verhaal vertellen, je passie delen, en dit met de juiste foto's. De fotograaf is niet meer zo gemakkelijk beschikbaar, en door op facebook te zitten is de drang om snel iets te delen op de blog verminderd. Bovendien, welk verhaal vertel je over nog eens een paar sokken?
Daarom heb ik voor 2017 een paar categorieën bedacht, kapstokken om mijn verhaal aan op te hangen.
I have knit a lot in 2016, but did not blog much about it. I am going to change that in 2017. A blog is about telling a story, and what story can you tell about another pair of socks? To remedy this, I have invented some categories, that will help me to share my knitting projects and plans in 2017.



Verwennerij
Ik haal een mooie streng uit de kast, en zoek daar het beste project voor.
Ik denk niet na over wie de bestemmeling is, of welke kleur die persoon mooi zou vinden. Gewoon: dit fraai materiaal vraagt om in een meesterlijk sjaaltje, muts, tas, kussenhoes… omgetoverd te worden. Later vind ik dan wel de juiste persoon voor het affe project. In 2017 laat ik me inspireren door het garen.
Pampering
I select a nice skein of yarn from stash, without really looking who the intended recipient is of what colors she likes. In 2017 I will knit projects, inspired by the yarn.


Verwennerij (voor mij)
Hier sta ik in de picture. Met mijn nieuwe kleurenkaart bekijk ik mijn garderobe, en beslis ik wat ik nog nodig heb om te schitteren. Wat daarvan kan ik dan zelf breien? Heb ik een mooi accessoire nodig om mijn helderblauwe ogen in de verf te zetten? Of een knusse trui om ’s avonds in de zetel te kruipen? Of een stijlvol truitje waarmee ik professioneel voor de dag kan komen? Voor zo’n project mag ik gerust een extra garenaankoop doen… of op breireis gaan. Edinburgh in maart en Stockholm in juni zijn al gepland. In 2017 verwen ik mijzelf.
Pampering myself
While checking my new colorcard I  am looking at my wardrobe, and decide what I need to really shine. Do I need a nice accessory to highlight my bright blue eyes? Or a cozy sweater to cuddle up in the evening? Or a stylish sweater, for daytime officewear, looking professional in handknits ? I might even need to buy some more yarn for this. I have already planned a yarn festival in Edinburgh in March and a knitting trip to Stockholm in June.



In de diepte
In 2016 heb ik verschillende brioche-projecten gebreid, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Dubbelbreien is een verwante, maar toch weer nét iets andere techniek. Twijnend breien is een arbeidsintensieve techniek, met apart resultaat. Ik exploreer verder door verschillende projectjes uit te proberen. In 2017 graaf ik dieper.
Digging deeper
In 2016 I knitted several brioche projects, but there are many more possibilities with this technique. Double knitting is a related, yet again slightly different technique. Twined knitting is a labor-intensive technique, with very distinct results. I exxplore all this further knitting various little projects. In 2017 I dig deeper.


Faire et refaire – C’est aussi travailler
Ik heb verschillende projecten in de kast liggen die nét niet af zijn. De mouwen van een trui zijn te lang. Een knoopband van een vest trekt scheef. Tot mijn afgrijzen heb ik een mottengaatje ontdekt in een favoriete trui. Allemaal kandidaten om het motto van een oude handwerkjuf in praktijk te brengen: faire et refaire c’est aussi travailler.
Rework – Repair – Recycle worden de trefwoorden in 2017.
Faire et refaire - C'est aussi travailler
I have several projects in the closet which are not quite finished. The sleeves of a sweater are too long. A button band is too tight and pulls up. To my horror, I discovered a moth hole in a favorite sweater.
Rework - Repair - Recycle are the keywords in 2017.


 

Workhorse
Iedereen heeft wel iets in de kast waar die altijd opnieuw naar teruggrijpt. Een onopvallend kledingstuk, maar dan één dat je dag in dag uit zou willen dragen. Alledaags, maar niet banaal, daar ga ik voor in 2017.
Workhorse
Everyone has a piece of clothing in the wardrobe that you want to wear over and over again. A inconspicuous garment, but not bland, that's my motto in 2017.

Ik schrijf de blog toch vooral voor mezelf. Ik vind het fijn en soms ook confronterend of ontluisterend om terug te lezen hoe mijn gemoedstoestand was 5 jaar geleden... Dit was een exeperiment. Wie leest nog een ganse tekst tot het einde? Ik ben benieuwd, reageren mag!
I write this blog mainly for myself. I like reading back old posts, sometimes this is nice, sometimes confronting... 
This was an experiment. Who of you still reads long blogposts? I am curious to find out, so please react!

7 comments:

Lize said...

Leuke blogpost met mooie voornemens. Allemaal interessante dingen om dit jaar aan te werken en/of uit te proberen.

Priegelblog said...

Bloggen...het is bij mij steeds weer een stressdingetje. Liefst wil ik 14-daags een nieuw afgewerkt product laten zien. Dat is doenbaar als ik me niet laat afleiden door 'onverwachte tussendoorprojecten'.

Maar jouw aanpak is ook interessant, ik kijk al uit naar je volgende posts!

Veerle said...

Ik lees ook tot het einde... jouw blogposts zijn altijd leuk en interessant, fijn leesvoer. De indeling vind ik ook heel leuk gevonden. Ik kijk er naar uit. En jezelf verwennen, daar ben ik ook helemaal voor. Goed plan!

Ellen said...

Ik ben benieuwd! Het klinkt in ieder geval heel veel belovend!

Unknown said...

Ik lees jou graag! Waarmee je bezig bent en zo...kusje, ria

Mer said...

I read! Good luck with your projects

Louise said...

Hi Dominique, I always enjoy reading your blog, so please, carry on! Louise