Sunday, May 05, 2019

Gloria

Ik ben een fan van de Deense ontwerpster Hanne Falkenberg.
Haar stijl is sterk grafisch, veel strepen in een doordacht kleurenpallet. En haar patronen zitten vol met kleine details die een mooie afwerking garanderen. De winkels die haar breipakketten verkopen hebben ook altijd verschillende modellen afgewerkt in het rek hangen, zodat je die kan aanpassen en zien wat je staat. Ondertussen weet ik al wat beter wat ik wel en niet mooi vind voor mezelf, maar in het begin van mijn brei-loopbaan vond ik het een hele opgave om dat goed in te schatten.
Als ik dan eens in de buurt ben van zo een winkel, dan schaf ik mij een wolpakket aan. En dat pakket blijft dan jaren in mijn kast liggen...maar in 2019 maken we er dus werk van.
Dit is Gloria (de trui, niet het meisje). Ik heb het pakket in de oorspronkelijke kleuren gekocht tien jaar geleden in 2009. En ik merk dat mijn smaak in kleuren veranderd is. Toen zou ik alles zwart of toch donker gedragen hebben, met ouder/grijzer/wijzer te worden laat ik meer kleur in mijn leven toe.


Dus ik probeerde met een  proeflapje of ik de kleuren kon veranderen met iets anders uit de voorraad. Maar in dit geval heeft de ontwerpster gelijk. De textuursteek bestaat eruit dat je afwisselend met drie draden samenbreit voor de ribbel, en dan weer streepjes in tricotsteek in drie kleuren. Het mooiste is als je dit doet met kleuren die heel dicht bij elkaar liggen, in dit geval Black-Magpie- Kingfisher (ofwel zwart-blauwzwart en donkerblauw met tikkeltje zwart).
Eerst breide ik de rug, en vandaaruit nam ik steken op voor een ronde pas. Ik bleef meerderen om een mooie halve cirkel te krijgen. Op het einde had ik meer dan vijfhonderd steken, en moest ik het breiwerk over twee lange rondbreinaalden verdelen. Het was zwoegen, en veeel breien!
En zo ziet het er dan uit zonder mouwen. Deze foto is ongeveer 6 weken geleden genomen, voor we een weekje naar Zuid-Frankrijk trokken. Omdat dit project te groot was om mee te nemen op reis is deze trui in een hoekje beland.En toen werd het warm in april, en had ik geen zin meer in een grote lap wol op mijn schoot om aan te breien. De goesting in dit project was een beetje over.

Het kriebelt om iets nieuws en zomers te beginnen, dus misschien gaat deze in de onafgewerkte doos en komt die er volgende winter terug uit…Of misschien kan ik er een mouwloos vest van maken? Wat denken jullie?


1 comment:

Marita said...

Ik vind het al een mooie vest zonder mouwen en ik zou het zo dragen.