Monday, April 22, 2019

Een regenboog col


Breien uit de kast is nog steeds mijn motto.  En in de kast zitten er ook restjes, veel restjes...Alle redenen zijn goed om met wol te spelen, en de verjaardag van onze plaatselijke Stitch'n Bitch groep is een extra goede reden.
Het plan is om een regenboog te creëren. Geel heb ik blijkbaar zo goed als niet in voorraad. Daarom gebruik ik een stukje sokkenlap dat ik zelf geverfd heb, geïnspireerd op een schilderij van Van Gogh. Het is meer geelgroen, maar kom.
Als hoofdkleur (uiterst rechts) gebruik ik een sokkenwol met een beetje possum, een harig knaagdier uit Nieuw-Zeeland. Het garen is een souvenir van onze reis in 2015.
Als techniek gebruik ik de halve patentsteek, een eerste keer voor mij. Het geeft het uitzicht van briochesteek, maar je gebruikt dieper insteken in de rij daaronder, en je moet dit maar om de andere rij doen. Ik ben in elk geval al tevreden met de eerste kleurtjes. Ik gebruik een restje mohair-zijde voor het oranje, waar ook nog pailletjes inzitten. Klein accent, veel impact.
Het patroon is van Lang yarns. Je kan bij hen nu ook losse patronen digitaal kopen, vroeger (en nu nog steeds) waren dat patronenboeken in de plaatselijke wolwinkel. Maar eerlijk gezegd, het patroon is nogal basic, en veronderstelt dat je zelf wat brei-achtergrond hebt. In het patroon staat ‘kantsteek’, maar er wordt niet uitgelegd hoe die te doen. Als ik de steek afhaal vond ik dit te slobberig worden. Ik heb dus gewoon 1 steek altijd rechts gebreid, aan het begin en het einde van de rij.  Dat geeft een kleine knobbeltje aan de rand. OK, dat ziet er niet super uit, maar het werkt.Met de techniek die we bij sockmatician geleerd hebben zou ik een mooiere rand kunnen maken.

Na 80 cm zoals in patroon heb ik de steken in wacht aan de opzet gemaasd (een beetje zoeken hoe dat moest). Ik ben blij met het eindresultaat.

En de bestemmeling ook denk ik! Zo een col is ideaal op de fiets, als extra laagje tegen de wind, of je kan het zelfs helemaal over je hoofd trekken. Het ziet er niet naar uit dat dit binnenkort nodig is, maar je weet natuurlijk nooit wat het weer wordt. Het is nu in elk geval lente, en ik ga ervan uit dat we de komende Stitch'n Bitch bijeenkomsten aan terrasjesbreien zullen doen.

No comments: