Sunday, April 14, 2019

Guys knit




 
Een trend in de breiwereld (en daarbuiten) zijn zeker vlogs en podcasts. Zelf ben ik nog niet helemaal 'mee', maar ik weet wel dat Nathan Taylor (ook gekend als Sockmatician) populair is. Ik heb al een paar keer naar een instructiefilmpje van  hem gekeken op youtube. Hij heeft een aangename stem, legt een techniek tot in detail uit, en hij heeft een Brits gevoel voor humor dat ik wel kan smaken.
Hij heeft nu ook een boek uit, gericht op beginnende breiers, en gepubliceerd bij een huis van vertrouwen, een uitgeverij die meestal handboeken voor automontage enzo publiceert.
Het is een interactief boek, want als extra bij elke techniek die al duidelijk geïllustreerd is met foto's, kan je ook nog eens een QR-code scannen en een filmpje bekijken. En vooral: het boek moedigt je aan om na te denken als breier. Het is geen handboek van de breipolitie die met het vingertje omhoog instructies declameert. Het is een persoonlijk boek van een man die zegt 'zo doe ik het, en daarom, maar er zijn nog veel andere manieren, probeer die en zoek jouw eigen manier die voor jou het beste werkt'. Nobody is as good as being you as you.
Toen ik hoorde dat Nathan Taylor een workshop kwam geven bij Bart&Francis heb ik me direct ingeschreven.
 
In tegenstelling tot wat zijn alias 'sockmatician' doet vermoeden ging deze workshop niet over sokkenbreien! Eén van zijn andere passies is namelijk de techniek van het dubbelbreien. Nu heb ik zelf wel al wat geëxperimenteerd met dubbelbreien, en zelfs al een afgewerkt project gemaakt, maar het is nog altijd niet iets wat ik écht in de vingers heb.
Ik schreef me in voor de twee dagen, beginners en gevorderde technieken, omdat ik Nathan's stijl van lesgeven wou ondervinden. Ik heb al gemerkt dat hoe iemand lesgeeft heel erg beïnvloedt wat ik er van opsteek. Goed dat ik dat gedaan had, want Nathan spreekt veel, heel veel. Hij zegt het zelf ook, dus hij weet wel dat hij dat effect heeft. Hij is een ook acteur, zanger... en een beetje een diva, hij kan het showbeest in hem moeilijk ontkennen. Hij heeft ook wel zinnige dingen te zeggen, ik vond het fijn om naar hem te luisteren en verder na te denken over wat hij in de groep gooide. Life starts at the end of your comfortzone.
 
Maar ik kan me voorstellen dat anderen liever wat meer 'hands-on' gebreid hadden.
In dag 2 ging het over meerderen en minderen in dubbelbreiwerk, en daarmee dan patronen vormen. Het was een intensieve dag, van nadenken over hoe je breit (want er zijn veel verschillende manieren!) en hoe dat de richting van je minderingen beïnvloedt. Dit is een voorbeeld van ajour in dubbelbreiwerk.

 
 
Aan ajour ga ik me nog niet wagen. Een muts of deze sjaal lijken me wel een goed project om de meerderingen en minderingen verder te oefenen. Altijd meer ideeën dan tijd om ze uit te voeren!















No comments: