Sunday, April 06, 2008

daytrip to Leiden - dagje Leiden



Hanne Falkenberg
is one of my favorite knitwear designers. When I heard she would be in Leiden (Holland) to talk about her design proces, I decided to attend.

Leiden itself is a very nice, quintessential Dutch town. In the meantime, Carla has put an extensive report on her blog about the Hanne Falkenbergs talk. I cannot add much to that. I still like Hanne's designs, in the classic shetland yarn and they are very wearable. And although the kits are not cheap, you get a lot of knitting for your money. Just one small thing : you have to buy the kits in the colorways she has selected. For each pattern she has 10 to 15 possibilities, but still .... playing with color is one of the fun things to experiment with. Now she told us, that if you really want it, you can always ask a design in a different color (via the yarnstore of course). She has a warehouse full of yarn in Denmark, and more then 70 colours. You might get 'no' for an answer though, she decides which colours work for a design ... (especially the striped designs that incorparate several colours). I have substituded colors before (switching yarns from 2 kits), and now I have one unique design.

Hanne Falkenberg is één van mijn favoriete ontwerpsters. Toen ik hoorde dat ze in Leiden een uiteenzetting over haar ontwerpproces kwam geven, besloot ik een dagje naar Leiden te trekken.
Leiden zelf bleek een verrassend mooi stadje, postkaart-achtig Hollands.
Ondertussen heeft Carla al een uitgebreid verslag over Hanne Falkenberg op haar blog gezet. Daar kan ik niet echt veel aan toevoegen. Ik blijf Hanne's sterk grafische ontwerpen in de klassieke shetlandwol heel draagbaar vinden. En ja, de pakketten zijn niet goedkoop, maar je hebt dan ook heel veel breien voor je geld. Eén dingetje toch : de pakketten moet je in de door haar uitgezochte kleurstellingen kopen. Per model heeft ze wel zo'n 10 tot 15 mogelijkheden, maar toch... spelen met kleur vind ik één van de leuke dingen aan breien. Maar nu vertelde ze dus, dat als je écht wil, je altijd kan vragen of het in een andere kleur kan (via de wolwinkel die haar pakketten verkoopt). In Denemarken heeft ze een opslagruimte vol wol, en meer dan 70 kleuren. Maar de kans zit erin dat je 'nee' krijgt, want zij beslist welke kleuren wel of niet werken voor een ontwerp ... (vooral de gestreepte modellen met veel kleuren). Ik heb zelf al kleuren veranderd (door garen van 2 pakketten te wisselen), en nu heb ik een uniek ontwerp. Geen kans dat ik iemand met hetzelfde jasje tegenkom.

1 comment:

Unknown said...

So jealous! I would love to hear her talk and see all her stuff in one place.