Sunday, March 24, 2019

Saint-Cyprien

Onze eerste huisruil van 2019 bracht ons naar het zuiden van Frankrijk, in de buurt van Perpignan. Het voelt al direct als vakantie wanneer er een palmboom in de tuin staat! Maar wie goed kijkt ziet dat ik nog een wollen truitje draag.
 
Voordeel van buiten seizoen reizen is dat het op de markt van Collioure nog niet op de koppen lopen is. Nadeel is dan weer dat de platanen er nog heel stekelig uitzien.

In het Pyreneeën schildersdorpje Céret ligt een hond te soezen in de zon. Jammer genoeg was ook het museum voor moderne kunst gesloten wegens werken aan de airco (die zullen ze dan in de zomer nodig hebben). Ik heb wel al een paar Picasso's gezien in mijn leven, maar naar het schijnt is er daar een mooie collectie om te bewonderen. Jammer, dat zal voor een volgende keer zijn.
In heel de streek is er ook een sterk Catalaans gevoel. Straatnamen zijn in het Frans én Catalaans, en ook het eten in de restaurants heeft een Catalaanse inslag.

Ik was blij dat ik een muts en sjaaltje meegebracht had, zeker toen we de bergen inreden om een paar forten van de Catharen te bezoeken. De man aan het loket vond het niet erg om wat toeristen te zien en een praatje te doen, maar hij raadde ons af om helemaal naar boven te gaan,

De wind heeft ongeveer de ganse week overheerst. Die bulderde in de schouw van het huis, deed ons voorovergebogen langs de kust lopen, en was gewoon heel erg vermoeiend. Ik heb gehoord dat het in die week in België niet veel beter was, met veel regen! Wij hadden wel nog veel zon.

 
We reisden met de trein, dus ik nam een klein breiproject mee voor onderweg. Ik had deze vier strengetjes Ierse wol van S-twist wools (en 1 reserve, niet op de foto) in mijn tas gestopt, met de bedoeling een zogezegd 'gradient'-projectje te breien. Daarvoor gebruikte ik een patroon uit het boek Knitting with Rainbows, dat ik vorig jaar in Ierland gekocht had. Dus Ierse wol voor een Iers ontwerp ging mee naar Frankrijk!
Ik koos voor een col (ronde sjaal), Arch Lane.  Het patroon gebruikt de techniek van mozaiekbreien (afgehaalde steken). en speelt met textuur door middel van averechtse en rechtse steken.
 

Na mijn eerste kleurwissel was ik blij dat ik beige wol als reserve had meegebracht, het wit dat ik eerst van plan was vond ik een té groot contrast geven. In het tweede deel is het bleekroze nu in tricotsteek in plaats van ribbelsteek gebreid. Het is hetzelfde patroon, maar ziet er heel anders uit. In mijn hoofd zie ik nog heel veel combinaties, maar ik heb maar vier strengetjes mee.
 
Ik houd me aan mijn voornemen om geen wol te kopen. Dat de winkels hier lange middag-sluitingsuren hebben helpt ook.


Nog voor het einde van de week is de wol op en mijn col klaar. Het zijn niet helemaal mijn kleuren, maar ik vind zeker wel iemand die dit als een mooi cadeautje zal appreciëren.

No comments: