Thursday, October 15, 2009

RAK-haken - RAK-crochet

Bedankt aan iedereen die bij mijn vorig berichtje troostende woorden en goede raad had. Ik heb het nu kunnen analyseren en ik weet de oorzaken.
Het was de combinatie van :
1.een losgetwijnd garen;
2.op een (te) grote naald gebreid, dus heel los;
3.in een stekenpatroon dat ook heel erg uitrekt;
4.en dan nog alles in 1 stuk gebreid zonder zij- of schoudernaden om te stabiliseren…
en die factoren versterkten elkaar. En nog een beetje frustratie en ongeduld van mij er bovenop...

Thanks to everyone who had good advice and consolation after my previous post. I have learned what caused the disaster :
1. a loosely plied yarn;
2. knitted on a (too) big needle;
3. a stitch pattern that stretches a lot;
4. a garment knit in one piece, without side seams or shoulder seams to stabilize the garment;
and on top of that, a bit of impatience and frustration on my part. I learned a lot from it...



Carolina uit Nederland zond me nog wat katoen voor 'knuffelkapjes'. Roze Phildar, en lichtgeel Pingouin, allebei 100% katoen.

Carolina from Holland sent me some more cotton to try out for chemohats. Pink Phildar, and very pale yellow Pingouin, both 100% cotton.



Oh nee! zut... mijn Addi kantbreinaald heeft de geest gegeven. Ik heb een te dunne naald gebruikt voor dit katoen, resultaat : heel hard trekken en wringen om het werk over de naald te krijgen, en plots : krak! de kabel komt los. Ik heb ergens gelezen dat Addi garantie geeft op zijn naalden. Ik heb deze in Nederland gekocht, winkel gemaild, ze sturen me een nieuwe (als ik de oude opstuur). Het was een 3.25mm en die tussenmaatjes zijn moeilijk te vinden hier.

Rats! My Addi lace needle has given up. I used a too small needle, so I really had to wrestle to get the stitches over the needle, and all of a sudden : crack! and the cable got separated. I read somewhere that Addi needles are guaranteed. I bought this one a fair in Holland. I mailed that shop, and they will replace it. This was a 3.25mm needle, hard to find here.


Dan maar iets haken? Haken gaat supersnel vooruit, en door het wat stijvere resultaat heel geschikt voor hoedjes.

Maybe I can crochet a chemohat, waiting for my new needle? Crochet is faster then knitting, and the stiffer fabric is very suitable for hats...



Hoedje getoond op mijn wekelijkse hobbynamiddag, en ik heb Josée geïnspireerd. Ze is in turbomode gegaan en de week daarop had ze 7 hoedjes mee. Bedankt! Voor wie het ook wil proberen : de patroontjes komen van de website van Garnstudio drops, en je kan die daar ook in het Nederlands vinden.
Gehaakt hoedje 1
Gehaakt hoedje 2
Gebreide slobbermuts

I showed this hat at my weekly hobbyclub, and the next week I received 7 hats from one lady, who went into turbodrive... If you want to try those out, her are the patterns:
Crochet hat 1
Crochet hat 2
knitted slouchy hat

No comments: