Sunday, November 20, 2016

Andalusia

 
We zijn nog wat najaarszon gaan opdoen in een last-minute rondreis Andalusië. Echt warm is het niet meer in november, zo'n 16-17 graden, maar dat is net goed om veel rond te wandelen in een stad.  We verbleven telkens 2 nachten in Granada, Cordoba en Sevilla. In elke stad zou je wel een week kunnen verblijven! (dat deden we trouwens 2 jaar geleden in Sevilla).
We did a last-minute car trip through Andalusia last week. Ideal to take in some late Autumn sun, without the heat. We stayed 2 nights in Granada, Cordoba and Seville, though you could easily spend a week in each city (as we did 2 years ago in Seville).

 

Er was cultuur... en ja, je zou al de tegels en mozaieken kunnen fotograferen om dat later in een breiproject te verwerken. Maar dat laat ik over aan de echte ontwerpers. Ik heb trouwens al eens een Alhambra-sok gebreid...
There was culture and arts. Of course you could take pictures of all the tilework and mosaics and use that in a knitting project. But there are far more gifted designers to do this. I have already knit an Alhambra sock once...

 
En er was lekker eten... Tapas tot kunst verheven. Ik ben niet zo voor superzoete desserts, maar deze dulche de leche kon ik niet weerstaan.
There was good food... tapas as art. And although I don't realy have a sweet tooth, I could not resist this dulche de leche.
 
 
Maar waren er ook wolwinkels? Het is heet in het zuiden, dus er wordt niet echt veel gebreid. In een 'merceria' kan je een beetje wol kopen, of een Harley Davidson label om  op je jeansvestje te naaien...
And what about yarn stores? It gets very hot in Andalusia, so there is not much knitting. There are general 'merceria's, that offer anything from yarn to Harley Davidson patches to sew on your jacket...
Deze winkel in Granada zag er veelbelovend uit. Maar toen zag ik het papiertje 'no foto's' op de deur, en was mijn goesting over. Ik heb haar daarover een facebook-berichtje verstuurd, en ik begrijp wel waarom ze het doet, namelijk om haar eigen ontwerpen te beschermen. Toch denk ik dat er een vriendelijkere en creatievere manier moet zijn om deze boodschap door te geven?
This shop in Granada looked promising, but there was a very uninviting 'no foto's' paper on the door so I did not enter. I gave the shop my feedback through facebook, and I understand that they do it to protect there designs, but  I still think there must be a more creative way to give this message.
 
In Sevilla vond ik via Ravelry deze wolwinkel, verscholen op een eerste verdiep in een halfverlaten kantoorgebouw. Je moet aanbellen, en dan wordt je binnengelaten met een parlofoon, dus letterlijk een hoge drempel die je moet nemen.
In Seville I found this yarnstore through Ravelry, hidden away on the second floor of an old office building. You have to ring the buzzer to get in.
 



mantoncillos devanalana from iClip video on Vimeo.
Binnen is het een mooie winkel met een beperkt gamma van katoen, zijde, en Donegal wol die ter plaatse afgewikkeld wordt. Het is vooral een plek waar veel cursussen gegeven worden in allerlei textieltechnieken. Ik kocht als souvenir een paar patronen van sjaaltjes, mooi op zijn Spaans gestyled als 'mantoncillo de Flamenca'. Als ik deze brei zal ik terugdenken aan een mooie novemberweek in Andalusië!
Inside you find a nice shop with a limited offer of cotton, silk and Donegal wool on cones. It's mainly an inviting space for all textile related courses. As a souvenir, I bought patterns for nice little shawlettes, styled as 'mantoncillo de Flamenca'. When I will knit these, I will look back on a relaxing November week in Andalusia!

No comments: