Thursday, December 27, 2012

Encircled

Het is hier heel stil geweest op de blog, maar dat is omdat ik veel gebreid heb. En weinig foto's genomen, in de week is het al donker als ik thuis kom, en in het weekend was mijn vaste fotograaf afwezig... Maar nu in de kerstvakantie kan ik de schade inhalen, verwacht dus maar een paar blogberichten kort na elkaar.
It has been quiet here on my blog, mainly because I was too busy knitting. I also had no time to take pictures, when I come home in the evening it's already dark, and in the weekends my photographer was not available. But I can catch-up now, home for the holidays, so you can expect several blogposts in a row...


In november startte ik een muts, er was het jaarlijkse mystery samenbreiproject van Woolly Wormhead.
In November I started the anual mystery hat knitalong by Woolly Wormhead.

Ik koos een superzacht bolletje handgeverfd wol/angora uit mijn voorraadkast.Mijn eerste proeflapje op 3.5mm naalden valt te groot uit. 3mm is waarschijnlijk te strak. Waar, oh waar, heb ik mijn 3.25mm naalden gelegd? Ik vind nooit de juiste naalden als ik ze nodig heb...
Swatched with this delicious wool/angora blend, but I am afraid it will be too large on 3.5mm needles.
3mm is probably too tight. Where did I put my 3.25mm needles?

Halfweg de hoofdband: groot probleem - de ijzerenman begint te niezen, lopende ogen, ademhalingsprobleem - telkens als ik mijn muts bovenhaal. Hij heeft een zware allergische reactie op de angorawol! Dit project MOET het huis verlaten. Dus alles in een zakje gefrommeld en mee naar 't werk, om tijdens de lunchpauze aan te werken....
Mid through the project I doubt I will ever finish.  DH started sneezing, running eyes, breathing problems… severe allergic reaction to my yarn! I have put everything in my project bag, and took it with me to the office. Maybe I can work a bit on it in my lunch break…


Als je maar alleen over de middag aan een muts kan breien, dan duurt het haast 2 maanden voor die af is...
I did finish eventually. But I must say, if you can only work on a hat during lunch breaks, it takes almost 2 months to finish. 

Je start met een zijwaarts gebreide hoofdband, iets wat ik eerder saai vond om te doen... maar het resultaat is wel een dubbelgebreide band, dus extra warm rond de oren. Dan kwam een leuk stukje, een gehaakte afzet, waarbij je de punt van de hoofdband sluit. Bij Woolly Wormhead zitten er altijd verrassende technieken in haar ontwerpen, en die staan ook goed uitgelegd in het patroon, en zijn ook te downloaden van haar website.
The hat starts with a sideways knit brim, closed with a crochet cast-off. I love to try out new techniques in small projects, and Woolly Wormhead has a full page of special techniques that you can download from her website.
Af! Ik moet nog eens een echt mooie knoop kopen voor opzij, en de knoop moet eigenlijk net op het puntje zitten, dus die moet ik opnieuw aannaaien.Omdat ik maar 50g wol had deed ik de op één na kleinste maat. Voor mezelf is de muts misschien net te krap. En maar goed ook, terug in huis brengen zit er niet in. Dit wordt  een muts voor in de cadeautjes-stapel. Ik weet nog niet voor wie, maar het komt wel eens te pas.


Finished. It’s a nice stylish hat. I still need to buy a really nice button, and position that one better, sew it on nearer  to the point of the brim. I was afraid to run out of yarn, so I made this rather small. It still fits me (just), but would be better for somebody with a smaller head? So I guess this is something for the gift pile!

2 comments:

mija said...

Een heeel mooie muts dominique!!!
Woolly wormhead heeft ook heel mooie modellen.
groetjes

Line said...

Mooi model van muts, en zo een dubbele band is ideaal, en maar goed dat je maar 1 bolletje hiervan had liggen, je weet nu in ieder geval wat je niet in huis moet halen als je tenminste niet op je werk wil blijven breien